Font: CCMA
La Paeria estudia incorporar el biogàs que genera la depuradora als autobusos urbans
Es tracta d'una manera d'aprofitar el fangs de la depuradora, pionera a Catalunya. De moment, els serveix per cobrir les necessitats dels vehicles de l'empresa, però la Paeria ja està estudiant incorporar-lo, també, als autobusos urbans.
Els sis vehicles d'Aqualia, la concessionària del servei municipal d'aigües, funcionen amb el biometà que s'extreu dels fangs que arriben a la depuradora de Lleida.
Tractament dels fangs residuals (CCMA)
Detall dels fangs residuals tractats a la depuradora (CCMA)
Des de fa aproximadament un any, l'empresa està convertint el gas que desprenen els llots en biocombustible.
"Reduïm molt l'empremta de carboni de la nostra activitat", assegura el cap del servei de la depuradora de Lleida, Jordi Palatsi. Es refereix al fet que, per una banda, s'aprofita el biogàs per fer electricitat i fer funcionar la mateixa depuradora i, a més, per fer combustible per als vehicles.
A més de ser un combustible renovable, per a l'empresa també suposa un estalvi econòmic. Per això, vol que tota la flota de vehicles funcioni amb aquest carburant.
A llarg termini, l'objectiu és crear un nou tipus de combustible a partir del fang, que en els últims anys s'ha descobert que pot tenir múltiples usos si es tracta degudament.
De fet, el projecte s'està desenvolupant en col·laboració amb la Paeria, que també treballa per poder-lo traslladar al transport urbà públic.
Estació depuradora d'aigües residuals de Lleida (ACN/Aqualia)
Tot i que per al transport públic s'hauria d'ampliar la capacitat d'emmagatzematge i els motors necessitarien adaptacions, el cap de servei dels Serveis Urbans de l'Ajuntament de Lleida, Jordi Domingo, confirma que "ara mateix estem treballant amb Aqualia i també amb la concessionària d'autobusos".
La planta depuradora de Lleida funciona des del 1994, però en els últims anys ha fet grans avenços tecnològics. L'objectiu és arribar a ser energèticament autosuficient l'any 2027.