Snelloptics, una spin off sorgida del Centre de Desenvolupament de Sensors, Instrumentació i Sistemes (CD6) de la UPC, ha desenvolupat un dispositiu fotomètric mòbil capaç de mesurar in situ, i de manera àgil, la quantitat i la qualitat de llum aportada a la via pública per totes les fonts lumíniques i, a més, el seu origen i la seva distribució. El dispositiu s'anomena POLUX i en el seu desenvolupament han intervingut les empreses Ilimit, Aido i Fibercom. El projecte s'ha realitzat en el marc del programa nacional INNPACTO.
A partir del mes de març del 2013 el sistema POLUX ja funcionarà a ple rendiment, en ciutats, vies urbanes i interurbanes i autopistes. És un dispositiu fotomètric mòbil per a il·luminació viària capaç de mesurar la il·luminació d'una escena completa a qualsevol ciutat o via de comunicació. El sistema proporciona informació objectiva sobre la quantitat i la qualitat de la llum i sobre l'acompliment de les normatives d'il·luminació i contaminació lumínica vigents.
POLUX es va presentar en el marc del saló Smart Cities Expo World Congress de Barcelona a un grup d'empreses líders que hi van tenir presència i amb les quals la UPC manté una estreta col·laboració, com ara Abertis, Aqualogy, Siemens, Atos, Shneider, Indra, Urbiotica, IBM, Telefónica, Indra, Ros Roca i Endesa. El sistema permetrà als ajuntaments i les administracions prendre decisions en relació al consum d'enllumenat urbà en funció de dades objectives generades per aquest nou sistema, creat per Snelloptics, una empresa spin off sorgida del Centre de Sensors, Instrumentació i Sistemes de la UPC (CD6).
Segons l'Institut Català d'Energia, la factura de la llum d'una ciutat de 200.000 habitants frega de mitjana els 3'5 milions euros anuals. POLUX farà possible que les ciutats puguin regular l'enllumenat urbà en funció del moment, de l'espai i de l'ús. De fet, les instal·lacions noves d'enllumenat públic aporten un 20% de consum més de llum de la que es necessita. Per a una ciutat mitjana, això suposa un cost aproximat d'uns 400.000 euros anuals.
Per a Josep Arasa, un dels investigadors que ha participat en la creació de POLUX, "l'objectiu del projecte era disposar d'una eina objectiva que ajudés a conèixer quina quantitat i qualitat de llum estem emprant en les nostres ciutats". Fins ara, "es controlava molt bé la component elèctrica, però la llum, en si mateixa, continuava essent intangible, i nosaltres hem estat capaços de fer-la tangible", explica Arasa.
Com funciona POLUX
POLUX consta d'un sensor fotomètric direccional individual capaç d'operar al carrer, verificar i validar la tecnologia de mesura i comprovar que l'avaluació es realitza d'acord amb la normativa vigent. El dispositiu duu un capçal de lectura format per un conjunt de sensors individuals que cobreixen l'escena il·luminada a mesurar i que estan sincronitzats.
A més, disposa d'un sistema de georeferència. Tot el mecanisme s'allotja en un vehicle (pot ser un turisme convencional o un autobús urbà), amb un sistema especial de subjecció. POLUX recull les dades obtingudes del capçal de lectura i els emmagatzema temporalment per traspassar-los després a una unitat de gestió i de visualització. Finalment, aquesta informació es processa per poder elaborar els informes preceptius.
La il·luminació, clau per reduir accidents de trànsit
POLUX serà especialment útil per avaluar la il·luminació d'instal·lacions en gran vies interurbanes, autovies, autopistes i túnels a Espanya, ja que està dissenyat segons les normatives estatals d'il·luminació, una de les més exigents d'Europa. Per tant, el sistema serà molt útil per a les administracions públiques, empreses concessionàries d'autopistes i empreses encarregades del manteniment d'infraestructures de comunicacions. De fet, segons la Direcció General de Trànsit, una correcta il·luminació de les vies pot arribar a reduir un 30% els accidents.
Tens més informació al nostre especial
El futur intel·ligent de la ciutat, és l'smart city?