El front fluvial del Besòs, un renovat espai de trobada ciutadana

26/09/2023 - 13:26

Santa Coloma de Gramenet millora les zones d’estada i passeig per fer-les més saludables. La inversió més recent a l’entorn del parc fluvial supera els 3.600.000 euros.

Els darrers quilòmetres de llera del Besòs fins a la desembocadura esdevenen una de les zones verdes més importants de la regió metropolitana. Els 5 km d'ús públic des del pont de la B-20 fins al pont del ferrocarril a Sant Adrià són un dels espais públics més estimats per la població. Des de fa anys Santa Coloma de Gramenet adequa l’entorn del riu per fer-lo més confortable i sostenible. En paral·lel a la transformació mediambiental del projecte de Renaturalització del Besòs, s’ha posat en marxa una renovació urbanística dels àmbits del front fluvial: Salzereda, passeig del Besòs i Can Zam. En els darrers mesos s’han executat 3 actuacions amb aquestes finalitats.


Renovació de la Salzereda

Aquest mes acaben les obres de la 3a i darrera fase de la renovació integral del passeig Salzereda, que han donat continuïtat als treballs de les dues fases anteriors. Entre Lluís Companys i Av. Pallaresa, en una superfície de 9.005 m2, s’ha incrementat l’espai verd, s’ha millorat l’accessibilitat per a les persones vianants i la mobilitat dels vehicles, s’ha ampliat la vorera incorporant una franja d’arbrat i s’ha guanyat espai públic al costat del riu. S’ha creat una zona infantil de gairebé 500 m² amb paviment continu de cautxú, i jocs inclusius i accessibles per fomentar la socialització de nens i nenes amb diversitats funcionals. Els treballs del nou parc finalitzaran amb la instal·lació de l’enllumenat. El pressupost, 2.097.565 €, s’ha cobert amb ajuts europeus Next Generation i fons propis de l’Ajuntament.


Un passeig més verd i més confortable

La naturalització del passeig del Besòs, conegut com a passeig del colesterol, des del pont de la B-20 de l’Av. Pallaresa fins al polígon Bosc Llarg, s’ha dut a terme en un àmbit de 10.460 m² amb 2 quilòmetres de longitud. Les principals actuacions han estat, la naturalització del recorregut amb l’increment de parterres, arbrat i espais verds, la millora dels paviments per consolidar un itinerari més segur per a les persones i la instal·lació de nou mobiliari urbà.

Els treballs fins a l’alçada del cementiri ja han finalitzat i el passeig ha quedat obert amb la limitació d’accés a les zones de noves plantacions, protegides amb xarxes per tal de permetre el seu creixement. El cost, 886.957 €, s’ha finançat amb fons Next Generation i recursos municipals.


Més espai públic i millor qualitat ambiental a Can Zam

Les obres de condicionament de Can Zam de la fase 2A van finalitzar al juliol entre el nou vial d’Anselm de Riu, el c. Víctor Hugo i el parc actual, en una superfície de 34.780 m². El nou espai acaba d’acollir la fira d’entitats de la Festa Major. S’ha guanyat espai públic i qualitat ambiental, amb l’eliminació de la tanca; s’ha plantat nou verd, i s’ha habilitat enllumenat per facilitar l’activitat i el confort de la ciutadania. Les obres amb un cost de 643.828 € han estat finançades amb una subvenció de la Diputació de Barcelona i fons propis.

En els mesos vinents està prevista la creació d’una zona de jocs accessibles dins del parc, entre Victor Hugo i l’Av. Francesc Macià, davant del llac, en una superfície de 3.565 m².


Impuls al Bicivia

Aviat, s’executaran 2 actuacions per consolidar el carril bici metropolità Bicivia 8, paral·lel al riu, que connecta Santa Coloma amb Montcada i Reixac al nord i Sant Adrià al sud. Bicivia 8 Can Zam, connectarà el nou tram de la 3a fase de Salzereda amb el parc de Can Zam. Anul·larà un dels sentits de circulació al vial de Can Zam, que passarà a ser carril bici, i suposarà una reducció del trànsit de vehicles dins del parc. Bicivia 8 entre cementiri i Montcada, connectarà el final del carril bici existent amb Montcada i preveu un ramal que enllaçarà amb el polígon Bosc Llarg.

Aquestes actuacions es finançaran amb Next Generation i una subvenció de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), que ha encarregat també el projecte del Bicivia 8 que ha d’enllaçar Can Peixauet amb Sant Adrià.
 


 

Municipis: 
BarcelonèsSanta Coloma de Gramenet

Relacionats

Article

Santa Coloma de Gramenet compta amb una nova promoció d’habitatge públic sostenible al barri de Fondo. L’edifici, desenvolupat per l’Institut Català del Sòl (INCASOL) i amb l’assessorament de l’Institut de Recerca en Energia de Catalunya (IREC) en el marc del projecte europeu syn.ikia, compta amb 38 habitatges de lloguer assequible, dissenyats amb criteris d’energia positiva, és a dir, capaços de generar més energia de la que consumeixen.

Article

L'Ajuntament de Lleida proposa als seus veïns i veïnes que també poden contribuir de forma important a incrementar la biodiversitat urbana, a estendre i repartir la vida natural per la ciutat i, alhora, a connectar els parcs i grans espais verds de Lleida. 

Article

La cotxera d’autobusos que Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) té al Triangle Ferroviari, al districte de Sant Andreu, serà la primera instal·lació d’aquest tipus totalment elèctrica que hi haurà a Barcelona. La cotxera s’està transformant des del 2020 per adaptar-se a l’increment de busos elèctrics de la flota de TMB, uns treballs que acabaran l’any 2026, quan tots els espais per aparcar vehicles en aquestes instal·lacions estaran equipats amb un punt de recàrrega.

Butlletí