Els punts d’assessorament energètic, cinc anys evitant talls de subministraments

09/06/2022 - 13:35

Els punts d’assessorament energètic de Barcelona (PAE) ja han evitat, des que es van crear, l’any 2017, 107.960 talls de subministrament de llum, d’aigua i de gas en domicilis de la ciutat. A més, han atès consultes de gairebé 155.500 persones de fins a 60.500 llars.

Pel que fa a les dades del 2021, les atencions van créixer en un 55% des que es va començar a impulsar la iniciativa. Unes 33.600 persones es van dirigir als PAE. Fins a 3.816 famílies van rebre avisos perquè no podien pagar els subministraments bàsics, i durant l’any es van registrar 517 talls, el 57% d’electricitat (297), el 29% d’aigua (148) i el 14% de gas (72).

Respecte al 2020, el nombre de talls es va incrementar en un 334%. Això s’explica pel fet que en plena pandèmia de la covid-19 es va activar el Reial decret llei 11/2020, d’acord amb el qual es prohibien els talls de subministrament fins a la finalització de l’estat d’alarma.

 

Les dones, les més afectades

Les xifres mostren que les desigualtats econòmiques estructurals que pateixen les dones esdevenen un factor determinant a l’hora de patir situacions de pobresa energètica. Suposen el 65% de les persones que s’han adreçat als PAE, el 13% de les llars ateses són monoparentals femenines i el 45% estan formades per una sola persona.

Pel que fa al territori, els districtes que aglutinen més atencions són Nou Barris (21%), Ciutat Vella (13%) i Sant Martí (13%). Gairebé el 70% de les persones que han arribat als PAE durant l’any 2021 han vingut derivades pels centres de Serveis Socials o les oficines d’habitatge; el 14%, recomanades per alguna persona coneguda, i el 7%, a través de diferents entitats socials.

 

 

Més de set-cents mil euros d’estalvi econòmic associat a l’assessorament energètic

L’increment del preu de la llum a finals de l’any 2021 i principis del 2022 també ha tingut un impacte fort sobre les famílies usuàries dels PAE. Tres de cada 4 consultes estaven relacionades amb el subministrament de la llum. Del total d’aquestes consultes, més de la meitat estaven relacionades amb demandes d’assessorament per rebaixar el cost de la factura de la llum, a través de l’optimització de les factures o la sol·licitud del bo social. Durant el primer trimestre del 2022 aquest tipus de consultes continua creixent en volum mes a mes.

En relació amb aquest assessorament, es calcula que l’estalvi econòmic total va ser de 260.395 euros (28,37 euros / família assessorada). Més de 200.000 euros d’aquest estalvi corresponen a les famílies que disposaven només de subministrament elèctric a la llar. En el cas de les famílies que disposaven també de subministrament de gas, l’estalvi ha estat de 56.640,67 euros (19,29 euros / família assessorada).

La suma de l’estalvi econòmic associat a l’assessorament energètic realitzat des de l’inici del servei dels PAE, el 2017, ascendeix a 721.572,11 euros en total (incloent-hi l’IVA).

 

Un servei per fer front a la pobresa energètica

Els PAE són un servei de l’Ajuntament de Barcelona que ofereix la informació, l’atenció i la intervenció necessàries perquè les persones puguin exercir els seus drets energètics i per garantir l’accés a la ciutadania a subministraments bàsics com la llum, el gas i l’aigua. Des que es va crear, l’any 2017, la iniciativa s’ha consolidat, i recentment ha estat reconeguda per l’Observatori sobre la Pobresa Energètica de la Comissió Europea com una de les 24 millors per lluitar contra la pobresa energètica.

En trobareu tota la informació a habitatge.barcelona/ca/serveis-ajuts/drets-energetics.


 

Categories: