Infografia: Sergi Mayench i Marc Solanes
Una escola, un centre de salut, una parada de transport públic o un espai verd a menys de 15 minuts caminant o en bicicleta. Aquest concepte urbanístic, recentment popularitzat per l'arquitecte i urbanista Carlos Moreno, proposa una nova manera d'organitzar les ciutats que consisteix a fer-les més habitables, sostenibles i eficients. La seva proposta principal és que els ciutadans haurien de poder accedir a tots els serveis essencials en un radi de 15 minuts a peu o en bicicleta des de casa seva, incloent-hi el lloc de treball, l'escola, els supermercats o els centres de salut, entre d'altres.
El concepte va ser popularitzat pel reputat professor i urbanista franco-colombià Carlos Moreno, que el va desenvolupar amb l'objectiu de repensar la manera en què les ciutats funcionen i com les persones interactuen amb el seu entorn. La idea central és reduir la dependència dels vehicles motoritzats, disminuir la contaminació i millorar la qualitat de vida dels habitants. És a dir, fer que les ciutats tornin a tenir en el seu centre als ciutadans i ciutadanes i no pas als vehicles motoritzats, com ha passat arreu del món fins avui.
A Catalunya, el 75% de la població viu en ciutats amb serveis bàsics a menys de 15 minuts
Aquest model d'urbanisme busca crear barris autosuficients on es pugui cobrir la majoria de les necessitats quotidianes sense necessitat de desplaçaments llargs. Un dels seus pilars fonamentals és la promoció d'una major vida comunitària, ja que fomenta les interaccions socials i el suport entre veïns i vol canviar la tendència a la individualització que s'ha generat a les grans metròpoli al llarg de les darreres dècades.
A Espanya, més del 60% dels habitants tenen accés a serveis essencials a menys de 15 minuts a peu o amb bicicleta, tal com s'observa al mapa basat en l'anàlisi de dades de l'empresa Deyde DataCentric. En el cas de Catalunya, segons aquests resultats, el 75% de la població viu en ciutats amb serveis bàsics a menys de 15 minuts.