Font: Ajuntament de Girona
El consistori estudiarà cas per cas cada centre per tal d’implementar mesures que permetin allunyar-ne els cotxes per reduir la perillositat i la contaminació i per fer entorns més agradables. Es treballarà en tres fases d’actuacions: d’implementació immediata, d’embelliment i de consolidació
L’Ajuntament de Girona ha fet públic avui un pla per avançar cap a una ciutat amb entorns escolars més segurs, saludables i jugables. La tinenta d’alcaldia i regidora de Transició Ecològica i Transformació Urbana, Cristina Andreu Displas, i la regidora d’Educació, Queralt Vila Vergès, han presentat la proposta que busca estudiar actuacions que es puguin fer de forma immediata i d’altres que es planifiquin a mitjà i llarg termini.
L’objectiu del pla és garantir que cada escola vegi millorat el seu entorn, tenint sempre en compte les característiques urbanístiques que l’afecten. Cristina Andreu ha assenyalat que s’estudiarà amb deteniment quines són les actuacions més adequades per a cada centre per després impulsar-les. Aquestes mesures poden ser de caràcter més immediat, com pacificacions mitjançant urbanisme tàctic o col·locació de tanques per impedir que els cotxes aparquin malament, o d’altres a mitjà termini, com la col·locació de radars a la ciutat.
“Cada escola té les seves peculiaritats urbanístiques i socials i hem de poder analitzar-les cas a cas. El nostre objectiu és garantir que a 4 anys vista tots els centres, i per tant la mainada i les famílies que hi van, hagin pogut veure millorat algun aspecte dels seus entorns escolars”, ha assenyalat Cristina Andreu.
Treball en tres fases
El pla busca treballar en tres fases. La primera serà la de l’anàlisi de la situació particular de cada centre i la de la implementació de les mesures que es puguin impulsar de forma immediata com, per exemple, la col·locació de blocs de formigó o tanques per garantir la protecció dels nous espais. En una segona fase es buscarà embellir l’entorn i fer-lo més atractiu, substituint els blocs per jardineres i incorporant bancs o elements de joc per als infants. La tercera fase serà la de la consolidació i incorporarà les inversions i obres necessàries per convertir en permanents les millores urbanístiques introduïdes: anivellaments de voreres, projectes de jardineria, etc.
La regidora d’Educació, Queralt Vila, ha destacat la importància d’avançar cap a aquests entorns escolars més segurs, saludables i jugables i ha assenyalat també la importància de treballar cada actuació amb les associacions de veïns i veïnes, les associacions de famílies d’alumnes (AFA) i els propis centres. “Hem de garantir que de manera progressiva la mainada de Girona vegi millorats els seus entorns. Reduir la proximitat dels cotxes ens permetrà millorar la qualitat de l’aire als patis i a les aules, així com la contaminació acústica que té un alt impacte en el desenvolupament cognitiu de la mainada. Així mateix, garantir la seguretat dels entorns escolars ens permetrà fer-los més accessibles i jugables per a tothom”, ha destacat.
Les primeres actuacions
Des de l’Ajuntament ja s’han iniciat diferents actuacions, algunes de les quals formen part dels projectes de camins escolars segurs impulsats en els últims anys, com són la pacificació d’un tram del carrer d’Avel·lí Artís i Gener, “Tísner”, per enllaçar l’Escola Marta Mata amb el parc infantil de davant del centre; la pacificació del carrer de Bru Barnoya i Xiberta paral·lel a l’Escola Cassià Costal, o la col·locació de tanques a l’Escola Montjuïc per garantir que els cotxes no aparquin malament en el carrer impedint el pas de la mainada que va a l’escola.
La propera actuació prevista és la pacificació del carrer dels Artillers, situat al costat de l’Escola Joan Bruguera. Tant el centre educatiu com l’AFA i l’Associació de Veïns i Veïnes Figuerola – Bonastruc veuen amb bons ulls l’actuació. “Aquesta actuació ens permetrà donar una mica d’aire a la mainada del centre, que pateixen l’afluència de cotxes de la Gran Via de Jaume I i que no disposen de cap espai immediat sense cotxes”, ha explicat la regidora d’Educació.