Font: Ajuntament de Reus
La vicealcaldesa de Reus i presidenta de la Comissió Especial de Mobilitat Sostenible, Noemí Llauradó; i la regidora d’Urbanisme i Mobilitat, Marina Berasategui, han presentat aquest dimecres, 17 de febrer en roda de premsa la planificació del Govern de Reus de desplegament del Pla Específic de la Bicicleta pels propers anys. L’Ajuntament té previst invertir més d’1 milió d’euros en la construcció d’uns 30km de carril bici en el que queda del mandat, fins el 2023.
D’acord al Pla d'Acció Municipal Reus 2019-2023, que recull fins a 11 accions per promoure una mobilitat més sostenible, saludable, eficient i segura, les inversions previstes al Pla Específic de la Bicicleta han de permetre desplegar una xarxa amplia, segura i útil, amb l’objectiu que la ciutadania substitueixi de manera progressiva el vehicle privat per mitjans de transport més respectuosos amb la salut de les persones i el medi ambient.
Finançament
L’Ajuntament compta amb el finançament per impulsar els desplegament. El Govern de Reus s’ha compromès a destinar uns 442.000 euros dels pressupostos municipals dels propers anys al desplegament del Pla de la Bicicleta. Així mateix, compta amb una subvenció d'uns 522.000 euros del Pla d'Acció Municipal de la Diputació de Tarragona. I cal sumar-hi uns 210.000 euros de projectes compartits amb la Generalitat.
Planificació
L’Ajuntament treballa en el desplegament progressiu de la xarxa de carrils bici, amb un pla viu i dinàmic, subjecte a possibles canvis, fruit del debat, la participació, o l'evolució dels treballs i estudis que s’han d’elaborar.
La calendarització dels 1.174.000 euros en inversions dels propers tres anys és la següent:
-
2021: 435.000 euros
-
2022: 500.000 euros
-
2023: 239.000 euros
Pel que fa als projectes, la previsió prevista és la següent:
-
2021: Les actuacions planificades han de completar i resoldre la connexió nord-sud de la ciutat, amb voluntat intermodal. S’enllaçarà l'estació de trens del passeig Mata amb l'estació de busos, el campus de la URV, l'Hospital i la futura estació de trens de Bellissens. La connexió es farà amb dos eixos: un a través dels passejos i l'avinguda de la Salle; i l'altre a través del carrer Ample, el tomb de ravals, l’avinguda del Carrilet i el carrer de Rocamora. Es preveu tant la construcció de trams nous com actuacions menors per millorar la seguretat i garantir la continuïtat de trams ja existents.
D’altra banda, l’Ajuntament impulsa conjuntament amb la Generalitat la construcció del carril bici entre la rotonda de la variant est i la carretera de Cambrils fins a l’urbanització Blancafort. S’ha redactat el projecte i s’està a punt de signar el conveni per iniciar les obres, que es finançaran al 50%. El pressupost global del projecte és d’aproximadament 1 milió d’euros, dels quals uns 210.000 van destinats estrictament a carril bici.
-
2022: L'objectiu és ampliar la xarxa amb infraestructura de nova creació. Es planteja un creixement radial, per connectar els barris del centre amb els de la perifèria, amb la V Verda i amb l'entorn rural de la ciutat. L’Ajuntament estudia actualment estendre la xarxa per les avingudes de Falset, de Riudoms, de Sant Bernat Calbó, pel carrer Astorga i les avingudes de Salou, Bellissens, Tarragona i de Montblanc.
-
2023: L'objectiu és relligar la xarxa amb un segon circuït concèntric, a través de les rondes i les avingudes de l'Onze de setembre, del Comerç i dels Països Catalans. Igualment, es planteja una segona actuació, amb un recorregut per l'entorn verd que transcorre de nord a sud, paral·lel a la variant est.
Consens
El Govern de Reus treballa per desplegar el pla de la bicicleta amb consens. Consens polític, amb la participació de tots els grups municipals a la Comissió Municipal de Mobilitat Sostenible. I consens de la ciutadania i els usuaris, perquè es compta amb l'acompanyament de l'entitat BiciCamp.