Projecte LIMA, recuperar el passat per a construir el futur

Sostenible.cat
13/03/2011 - 00:00

Els edificis actuals consumeixen molta més matèria, aigua i energia que les construccions mediterrànies tradicionals, què aprofitaven els recursos naturals del seu voltant. Part de l'anomenada ara bioconstrucció consisteix en retornar els criteris d'eficiència que dirigien aquest art, però també en aprofitar les noves tecnologies per aconseguir una arquitectura de baix impacte ambiental. Demostrar que això és viable des de la vessant econòmica, social i tecnològica ha estat l'objectiu de Low Impact Mediterranean Architecture (LIMA), una iniciativa de l'estudi Sabaté associats Arquitectura i Sosteniblitat, en col·laboració amb centres privats, universitats i empreses d'una desena de països, que acaba de rebre un dels Premis Acció 21 2010.

Cases de baix impacte i gran habitabilitat
El prototip d'edifici del projecte LIMA, presentat a Construmat 2009, aconsegueix reduir les emissions de CO2 un 97,4%, té un consum d'energia anual deu vegades menor que un pis habitual, i unes necessitats d'aigua la meitat que les actuals. A més, pràcticament la totalitat dels materials de construcció són renovables o reciclats, cosa que redueix enormement l'impacte ambiental. I tot això sense renunciar a cap comoditat.

De fet, la construcció ha seguit criteris de biohabitabilitat; és a dir, que els espais s'han dissenyat tot cercant el benestar i el confort de les persones que hi viuen. Per això s'han usat materials lliures d'emissions de compostos orgànics volàtils (dissolvents, per exemple), s'ha limitat la presència de camps magnètics i electromagmètics i s'han instal·lat sistemes de ventilació per garantir la qualitat de l'aire.

Materials naturals i generació in situ
Bona part de l'estalvi energètic en la construcció de l'edifici es deriva de la substitució del formigó, l'acer, l'alumini i altres materials que requereixen un alt ús d'energia, per materials d'origen vegetal, com la fusta i el bambú. També són clau l'increment de l'aïllament de la casa i la protecció solar, l'ús de recuperadors de calor, la climatització amb captadors solars tèrmics d'alta eficiència i la generació elèctrica fotovoltaica. Amb tot això, la dependència energètica de fonts externes a l'edifici es redueix de manera important.

A més, la casa compta amb un sistema d'aprofitament d'aigua de pluja per al reg i la rentadora, la utilització d'aigües grises de la dutxa per a la cisterna del vàter i un tractament biològic de les aigües negres.

Del prototip a la realitat
Actualment el primer edifici del projecte LIMA es troba al campus de l'Escola d'Enginyeria i Arquitectura de la Salle de Barcelona, on es prenen mesures reals del seu funcionament i el poden visitar grups d'estudiants.

Aquest prototip experimental ha demostrat la viabilitat econòmica, social i tecnològica de l'arquitectura de baix impacte ambiental allà on hi ha clima mediterrani, i les dades registrades indiquen que els seus principis es podrien aplicar a edificis d'habitatges de fins a cinc plantes, escoles o equipaments, tant de nova construcció com en rehabilitació. De fet, ja hi ha un primer edifici LIMA real, a més del prototip: l'Oficina de Pla de Barris de la Barceloneta, de l'Ajuntament de Barcelona.

És un exemple d'èxit de què la construcció, que ara com ara és una de les activitats amb més impacte ambiental i generació d'emissions, es pot fer sense petjada ecològica. Només cal un canvi de xip radical.

 

Podeu veure altres iniciatives guardonades al nostre especial Premis Acció 21 2010 

 

Relacionats

Article

Més de 16.500 persones han participat en projectes educatius del programa Aprenem a la Xarxa

Article

La cotxera d’autobusos que Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) té al Triangle Ferroviari, al districte de Sant Andreu, serà la primera instal·lació d’aquest tipus totalment elèctrica que hi haurà a Barcelona. La cotxera s’està transformant des del 2020 per adaptar-se a l’increment de busos elèctrics de la flota de TMB, uns treballs que acabaran l’any 2026, quan tots els espais per aparcar vehicles en aquestes instal·lacions estaran equipats amb un punt de recàrrega.

Article

L'Ajuntament de Salou ha obert la convocatòria de licitació per al subministrament i instal·lació de lluminàries i altres elements elèctrics de baixa tensió. 

Butlletí