Font: Xarxanet
Aquest projecte d'autoria col·lectiva ofereix recursos tant per a docents i organismes públics com per a consumidors i consumidores.
Coincidint amb la Setmana Ciutadana de l'Alimentació Sostenible, DESOS Opció Solidària presentarà 'Repensa el que menges', una guia per fomentar dinàmiques educatives que promoguin la sostenibilitat alimentària. La proposta s'emmarca en el programa 'Transalimenta al Baix Llobregat', un projecte d'Aprenentatge Servei que apropa l'agricultura ecològica i l'alimentació saludable als i les joves.
La guia, a més de ser el resultat de l'experiència acumulada per l'entitat al llarg dels anys, combina dues vies de coneixement a través d'un procés de creació comunitària. Per una banda, incorpora les reflexions extretes del cicle de seminaris de 'Transalimenta al Baix Llobregat', on han participat diferents comunitats educatives, entitats de justícia global i altres agents socioeconòmics, tots ells relacionats amb el consum responsable.
Per una altra banda, el document també és resultat dels coneixements facilitats per entrevistes a representants d'entitats defensores de Drets Humans com són Movimento pelas Serras e Águas de Minas Gerais, Lafede.cat o l'Institut Maria Aurèlia Capmany, entre altres.
El propòsit del document és constituir un recurs pedagògic per afrontar les emergències actuals en matèria de la sostenibilitat alimentària, a través d'un enfocament educatiu que integra l'aprenentatge experimental i el desenvolupament de la responsabilitat cívica per transformar les comunitats.
"Decidim crear una guia que reflecteixi la necessitat d'impulsar projectes socials i educatius que donin resposta als reptes actuals sobre emergència climàtica, injustícia social i que promoguin la garantia del dret a l'alimentació", sosté Sílvia Fernández, principal responsable de la guia.
Al mateix temps, també busca generar afinitats i aliances entre l'entorn socioeconòmic del Parc Agrari del Baix Llobregat i les comunitats educatives. "Ens hem adonat que existeixen col·lectius en el nostre entorn proper que no saben donar resposta a aquests reptes", expressa Fernández. "A través de la guia volem enxarxar aquests col·lectius per responsabilitzar-los i conscienciar-los de la necessitat d'afrontar certes injustícies, fent-los adonar que totes podem educar per fer canvis i promoure accions reals", considera.
El contingut de la guia segueix aquest lema i es vertebra en els següents tres eixos. Per començar, ens parla de la importància de conscienciar-nos per explorar juntes les injustícies que regeixen el model actual de producció i consum, i indagar per entendre les necessitats globals i locals.
A partir d'aquí, deixem la teoria per unir-nos a la pràctica. El segon capítol posa en valor la urgència de responsabilitzar-se i adoptar conductes que deixin de reproduir discriminacions socials, econòmiques i ambientals. Per acabar, el tercer i últim bloc ens proposa directament accions per contribuir a la transformació social a través del nostre mode de consum, l'activisme polític i l'acció socioeducativa.
Aquí teniu el cartell amb tots els actes que durem a terme durant el mes d'octubre. Xerrades participatives, taules rodones, seminaris, tallers on presentarem la guia #Repensaelquemenges i (re)pensarem plegades sobre el dret de l'alimentació. No us ho perdeu!#Transalimenta pic.twitter.com/8A1S5MRi7J
— DESOS Opció Solidària (@DESOS_) October 8, 2021
L'Aprenentatge Servei o APS
La guia educativa es fonamenta en una metodologia pedagògica anomenada Aprenentatge Servei, un enfocament centrat en l'aprenentatge experimental per transformar l'entorn. "Apostem sempre per aquesta metodologia perquè és idònia per promoure la transformació social i generar canvis cap a la garantia del dret a l'alimentació", destaca Fernández.
La responsable de la guia ens defineix l'APS a través de les paraules de Brenda Bär, docent i investigadora en Educació, que considera aquesta pedagogia com una triple revolució. Per una banda, és una eina que connecta els continguts educatius per tal de promoure aprenentatges competencials, és a dir, s'aprèn fent i s'entén el que s'aprèn perquè ho connectem amb les necessitats de l'entorn proper.
D'altra banda, es considera una filosofia educativa, perquè concep l'educació com un motor de canvi i acció política. "Des del sector educatiu es poden fer accions per canviar l'entorn de les nostres comunitats", assenyala Fernández. Per últim, és una revolució comunitària, perquè connecta les comunitats educatives amb el seu entorn més pròxim.
"Pel que fa a l'aprenentatge, organitzem activitats a l'aula i sortides a la cooperativa de Central Parc", explica la responsable de la guia. "Després, a partir del repte i les necessitats de l'entorn, l'alumnat fa una acció en el seu municipi o barri juntament amb agents socioeconòmics propers", afegeix. Un exemple d'això és visitar cooperatives, mercats o grups de consum, amb els quals l'alumnat s'enxarxa i dóna una resposta conjunta per pal·liar les injustícies que genera en el territori l'actual sistema agroalimentari.