L’objectiu és mapejar la contaminació al municipi, avaluar-ne l’evolució i reforçar amb dades objectives l’estratègia de l’Ajuntament per reduir la pol·lució.
Amb l’objectiu de mesurar i avaluar la qualitat de l’aire al municipi, l’Ajuntament ha instal·lat amb l’empresa tecnològica Bettair set sensors en diversos punts de la ciutat.
Aquesta iniciativa ajudarà a mapejar la contaminació al municipi, avaluar-ne l’evolució i reforçar amb dades objectives l’estratègia de l’Ajuntament per reduir la pol·lució i avançar d’aquesta manera cap a una ciutat més saludable.
Els sensors analitzaran durant un any els contaminants CO, O3, NO, NO2, PM 1, PM 2’5 i PM 10. S’han instal·lat aquesta mateixa setmana a:
- Camí del Crist Treballador (accés a l’escola Avenç): es podrà avaluar la generació de partícules de pols abans i després del nou paviment natural que es col·locarà aquest estiu.
- Carrer Dolors Bigas (accés a escola L’Olivera): és un espai escolar proper a les autopistes C-16 i AP7/B30.
- Rambla Ribatallada: carrer amb trànsit intens i presència de molts arbres. Es farà la comparativa amb un altre sensor ubicat a l’av. Rius i Taulet, amb un trànsit similar però sense gairebé arbrat
- Avinguda Rius i Taulet: carrer amb trànsit intens i presència de pocs arbres. Es farà la comparativa amb el sensor ubicat a la rambla Ribatallada.
- Carrer Guadalajara: carrer amb trànsit molt intens, ja que és el punt urbà més proper a l’autopista AP7/B30 (amb 11 carrils d’autopista en aquest tram).
- Parc Central (c. Josep Vidal i Granés): espai amb trànsit molt baix i carrer molt proper a un gran parc urbà. Es podrà medir la qualitat de l’aire en espais oberts i avaluar la importància de les infraestructures verdes.
El setè sensor s’instal·larà properament al parc de Sant Francesc al costat de l’estació de la Xarxa de Vigilància i Previsió de la Contaminació Atmosfèrica (XVPCA) de la Generalitat amb l’objectiu d’obtenir més dades i comparar-les amb les d’aquesta estació.
La instal·lació de sensors s’emmarca en el pla de mesures que l’Ajuntament està impulsant en diversos àmbits per tal de fer front a l’emergència climàtica i millorar la qualitat de l’aire. Cal recordar, per exemple, que recentment s’ha presentat els primers resultats d’un estudi sobre la captació de contaminants de l’arbrat de la ciutat o que, en l’àmbit de la mobilitat, també s’han incrementat el nombre de carrils bici i s’ha creat la Zona de Baixes Emissions (ZBE).
La ZBE Sant Cugat ja dona els primers resultats positius
La Zona de Baixes Emissions ja comença a donar els primers resultats positius en relació a la qualitat de l’aire de Sant Cugat. En concret, la seva posada en marxa ha suposat una reducció global de les emissions contaminants (-17’22%) i del CO2 (-11’8%) generats pels vehicles que circulen per la ciutat.
Aquestes dades són comparatives entre l’abril del 2021 (just el mes anterior a la posada en marxa de la ZBE l’1 de maig) i el desembre del 2021. L’evolució de les emissions contaminants (NOx, PM10, PM 2’5 i BC) i el gas d’efecte hivernacle CO2 ha estat la següent:
Contaminant en Tn |
abril |
maig |
juny |
juliol |
agost |
set |
oct |
nov |
des |
Reducció |
NOx |
21,66 |
23,23 |
19,6 |
22,12 |
14,33 |
19,75 |
19,46 |
18,67 |
17,83 |
17,7% |
PM10 |
2,02 |
2,16 |
1,92 |
2,08 |
1,4 |
1,93 |
1,94 |
1,83 |
1,74 |
13,9% |
PM 2,5 |
1,26 |
1,35 |
1,19 |
1,29 |
0,87 |
1,19 |
1,2 |
1,13 |
1,07 |
15,1% |
BC |
0,36 |
0,38 |
0,33 |
0,35 |
0,24 |
0,34 |
0,32 |
0,29 |
0,28 |
22,2% |
CO2 |
9760 |
10447 |
9343 |
10227 |
6743 |
9418 |
9478 |
9022 |
8607 |
11,8% |
*Nota: el 17’22% de reducció global de les emissions contaminants és la mitja de les educcions de NOx (-17’7%), PM10 (-13’9%), PM 2’5 (-15’1%) i BC (-22’2%)
Cal observar que segons indiquen les dades, la tendència a la baixa de la contaminació es va accentuar a partir del mes de novembre en iniciar-se el període sancionador de la ZBE. Amb molta probabilitat les dades del 2022 continuaran confirmant aquesta tendència a la baixa, ja que el proper mes de maig s’iniciarà el període sancionador per a les furgonetes, camions i autocars.
Totes aquestes dades de contaminants són una estimació realitzada per l’AMB a través d’un estudi encarregat a Barcelona Regional que avalua el nombre real dels vehicles que circulen a Sant Cugat (captats per les càmeres de la ZBE), el tipus de vehicle, la seva etiqueta i la velocitat mitjana a la qual circulen.
Reducció d’un 94% dels vehicles més contaminants
La reducció de la contaminació en la mobilitat és el resultat directe de la disminució dels vehicles més contaminants que circulen per la ZBE de Sant Cugat.
Per una banda, els vehicles sense etiqueta pràcticament ja no accedeixen al centre de la ciutat. En concret al mes d’abril del 2021, just abans de l’inici de la normativa, un 3’6% dels 20.434 vehicles detectats per les càmeres circulant per la ZBE no tenien etiqueta (736 vehicles en total). En canvi, al mes de febrer del 2022 només un 0’2% dels 23.525 vehicles no tenien etiqueta ambiental (47 vehicles en total. Cal recordar que hi ha exempcions que permeten circular puntualment amb vehicles sense etiqueta). És una reducció, per tant, que arriba pràcticament al 94%.
D’altra banda, també s’observa una clara evolució a la baixa dels vehicles sense etiqueta al parc mòbil de Sant Cugat i a l’alça dels vehicles ECO i 0 emissions. Concretament en aquest mateix període (abril 2021-febrer 2022) s’ha registrat la següent evolució dels vehicles empadronats al municipi:
- Vehicles sense etiqueta: -12% (de 10.484 a 9.234 vehicles)
- Vehicles B: -6’6% (de 16.332 a 15.240 vehicles)
- Vehicles C: +5’2% (de 26.520 a 27.911 vehicles)
- Vehicles ECO: +27’2% (de 1.819 a 2.313 vehicles)
- Vehicles 0 emissions: + 48’7% (de 680 a 1.011 vehicles)
FONT: Registre vehicles metropolità AMB