Les escoles de Primària Mare de Déu de Montserrat i Marià Cubí i l'Institut Ramon Turró participen aquest curs en el "Projecte 50/50" d'estalvi energètic en els centres educatius.
Després d'haver participat a la Marató d'Estalvi Energètic els mesos de febrer des del 2017, els centres públics malgratencs fan un pas més i enguany prenen part en aquest projecte que impulsa l'aplicació de bones pràctiques en l'ús i la gestió de l'energia durant tot l'any. És una iniciativa, que promou la Regidoria de Sostenibilitat de l'Ajuntament de Malgrat de Mar amb el suport de la Diputació de Barcelona
El projecte promou que el 50% de l'estalvi econòmic aconseguit, gràcies a les mesures d'eficiència energètica adoptades per l’alumnat i el professorat, es retorna a l'escola a través d'un pagament financer. El centre inverteix aquest 50% en actuacions que promouen eficiència energètica i l'adaptació climàtica, les quals tria l'alumnat.
A més, el 50% de l'estalvi i energètic és un estalvi net per a l'administració local que és qui paga les factures energètiques d'aquests centres públics. De fet, el 50% de l'estalvi econòmic és un estalvi net per l'administració local que paga les factures energètiques.
La Regidoria de Sostenibilitat va demanar suport tècnic a la Diputació de Barcelona per promoure el Projecte 50/50 d'estalvi energètic en els centres educatius públics de Malgrat de Mar, ja que el consistori és qui paga les factures energètiques. D'aquesta manera, una empresa, contractada per la Diputació, coordina i impulsa la iniciativa en els tres centres educatius des del passat mes de setembre i fins al juny a través de diferents activitats.
Els objectius de la proposta són que l'alumnat aprengui i que alhora s'aconsegueixi millorar l'eficiència energètica. D'aquesta manera, els alumnes aprenen sobre energia. A més, se'ls corresponsabilitza en la bona gestió i cura de les instal·lacions escolars.
Permet obtenir una correcta gestió de l'aigua, la temperatura i la il·luminació a l'escola permet millorar el medi ambient i adequar aquests paràmetres a les necessitats de cada activitat i de cada espai del centre educatiu. Si s'estalvia energia es redueix l'efecte hivernacle i l'impacte sobre el clima.
L'estalvi econòmic que assoleixin els centres educatius es destinarà a actuacions encaminades a l'adaptació climàtica i la naturalització per aconseguir consumir menys energia, generar menys emissions i crear espais més naturalitzats en benefici de la salut de la ciutadania.
En cas de no assolir l'estalvi del 50%, el compromís de l'Ajuntament és assumir-ho perquè els centres puguin portar a terme bones pràctiques en la gestió i en l'ús de l'energia.