Catalunya dóna impuls al vehicle elèctric

Redacció
02/09/2010 - 00:00

El Govern aprova l'IVECAT, l’estratègia per convertir el vehicle elèctric en una oportunitat industrial, ambiental, d’eficiència energètica i de mobilitat. El Pla incorpora 26 mesures agrupades en quatre grans eixos: infraestructura de recàrrega i xarxes elèctriques; indústria, R+D i formació; mobilitat sostenible; i promoció de la demanda, i preveu que l'any 2015 hi hagi a Catalunya 76.000 vehicles elèctrics i un total de 91.200 punts de recàrrega instal·lats.
El Govern ha aprovat l'estratègia d'Impuls del Vehicle Elèctric a Catalunya (IVECAT), que té per objectiu avançar en tots els camps necessaris per afavorir la integració dels vehicles de motorització elèctrica en el període 2010-2015. L'estratègia pretén harmonitzar l'evolució cap a l'electrificació prevista per al sector de l'automoció, de manera que la demanda d'aquests vehicles vagi acompanyada tant de la normativa i de les infraestructures necessàries, com d'una política industrial i d'R+D que n'aprofiti el potencial econòmic.

76.000 vehicles elèctrics i 91.200 punts de càrrega per al 2015
L'IVECAT preveu que l'any 2015 hi hagi a Catalunya 76.000 vehicles elèctrics i un total de 91.200 punts de recàrrega instal·lats, dels quals 83.600 seran privats i 7.600 d'accés públic (6.080 en aparcaments públics i 1.520 en la via pública).

L'estratègia vol afavorir la creació d'una demanda d'aquest tipus de vehicles i de garantir la infraestructura de suport que requereix. També pretén aconseguir que la indústria de l'automoció catalana es posicioni en aquest nou segment, és a dir, que es consolidi una base productiva sòlida i competitiva a partir de les companyies automobilístiques i auxiliars ja existents i que sorgeixin nous negocis en sectors emergents, com per exemple els relacionats amb la recàrrega elèctrica o l'eficiència energètica. Per aconseguir-ho, l'estratègia incorpora 26 mesures agrupades en quatre grans eixos: infraestructura de recàrrega i xarxes elèctriques; indústria, R+D i formació; mobilitat sostenible; i promoció de la demanda.

 Aquestes mesures compten amb uns indicadors que permetran que un grup interdepartamental, coordinat per l'Institut Català d'Energia (ICAEN), en faci un seguiment continuat i vetlli pel compliment dels objectius. Algunes de les mesures recollides en el document són, entre altres, el suport a clústers industrials relacionats amb l'eficiència energètica, la indústria de l'automoció i auxiliar del vehicle elèctric; el reforçament de la cadena de valor amb instruments per al desenvolupament de noves empreses i serveis; el desenvolupament de projectes pilot i plans de mobilitat urbana per promoure l'ús dels vehicles elèctrics; l'impuls dels canvis normatius per facilitar la implantació del vehicle elèctric; incentius en la mobilitat pels usuaris dels vehicles elèctrics -peatges tous, ús dels carrils carril bus i per a vehicles d'alta ocupació BUS-VAO, etc.-; ajuts per la instal·lació de punts de recàrrega; la promoció de nova formació vinculada al vehicle elèctric o l'impuls de la compra pública d'aquest tipus de vehicles a la Generalitat de Catalunya.

Una oportunitat industrial, ambiental, d'eficiència energètica i de mobilitat
L'estratègia detecta en la implantació del vehicle elèctric diverses externalitats positives, que van des d'una oportunitat industrial fins a una reducció de les emissions de CO2, passant per un avanç cap a una mobilitat més sostenible i també per una millora en l'eficiència i en la diversificació energètica.

L'execució de l'IVECAT contribuirà al compliment de diversos objectius inclosos en els plans de diferents departaments de la Generalitat de Catalunya, com ara el Pla de l'energia 2006-2015, el Pla per a la millora de la Qualitat de l'Aire a la Regió Metropolitana de Barcelona, les directrius Nacionals de Mobilitat, el Pla de política industrial 2010-2020 o el Pla de mitigació del canvi climàtic

La implantació del vehicle elèctric mobilitzarà inversions per valor de 252,5 milions en els propers dos anys
L'estratègia comptarà, en el període 2010-2012, amb una inversió pública a compte del pressupost de la Generalitat de Catalunya de 207,5 milions d'euros, i preveu generar inversions associades (administracions públiques, empreses i particulars) per valor de 252,5 milions d'euros. També es calcula que la implantació del vehicle elèctric suposarà un estalvi energètic de 234,6 milions d'euros i un estalvi en importació de combustibles fòssils per valor de 62,4 milions fins el 2015, a més d'una suma d'externalitats potencials que es poden desprendre de la inversió pública i l'activitat empresarial, com ara la creació d'ocupació o l'efecte tracció de l'activitat econòmica.

Relacionats

Article

La Xarxa Barcelona + Sostenible ja suma més d’un miler d’organitzacions i persones membres, que s’hi han adherit a través de la signatura del Compromís Ciutadà per una Barcelona + Sostenible 2024-2034, el nou marc de referència aprovat la primavera passada.

Article

El projecte que ha rebut més suport per part de la ciutadania en aquesta ocasió ha estat la instal·lació d’un sistema de climatització a les aules de l’escola Maria Borés
 

Article

La nova xarxa empresarial d’economia circular s’emmarca en el Pla Director d'Economia Circular i Digital que suposa un pas endavant en l’impuls de la competitivitat empresarial i la sostenibilitat al municipi

Butlletí