Cada cop hi ha més consumidors que, no només cerquen productes funcionals, estèticament atractius, de qualitat i assequibles; sinó que també es preocupen perquè aquests siguin saludables, no contaminants ni tòxics, d'origen local, socialment coherents, etc. Consumidors responsables; preocupats pel seu entorn, tan a nivell ambiental com social; que volen un present més sostenible que possibiliti un futur millor pels seus fills.
L'oferta ha reaccionat davant això, posant al mercat productes i serveis dissenyats considerant criteris ambientals. Els fabricants estan reaccionant enfront aquesta nova demanda, i en un futur no molt llunyà aquells que basin el seu funcionament i els seus productes en la sostenibilitat seran les millors posicionats. Perquè, de fet, la sostenibilitat és ja un factor competitiu i de diferenciació al qual aspiren els sistemes productius europeus. Per tant, tot apunta a una nova manera de produir.
Però com a consumidors, més enllà d'afavorir un mercat més sostenible, també ens podem plantejar altres preguntes abans de sortir a comprar productes o consumir serveis, com per exemple: "Realment necessito això?", "Podria intercanviar productes que no faig servir per allò que necessito?", "Puc reparar el que ja tinc?", "Puc transformar el que tinc a casa i donar-li un altre ús?".
Pensar abans de consumir
La conjuntura actual de crisi convida a reduir el consum i a aprofitar tot allò que ja tenim. I, de fet, quan els recursos són limitats (siguin econòmics o directament materials: aigua, energia, aliments...) la creativitat assoleix un paper determinant. "Pensar abans de" necessita cert temps que normalment no tenim o no considerem important. Però ara s'ha alentit tot el sistema d'oferta i demanda; i s'està començant a reflexionar sobre la nostra manera de produir i consumir.
Pel que fa al consum, les fórmules existents per reduir-lo al màxim són molt variades: des de mercats d'intercanvi, fins a webs especialitzades en intercanvi de productes i fins i tot de serveis (com per exemple la plataforma Intercanvis.net); passant per mercats de segona mà (l'EMA els promou a l'Àrea Metropolitana de Barcelona), tallers de reparació (com per exemple Millor que nou, reparat), etc. Una altra alternativa és aprofitar tot el que ja tenim, transformant-lo, allargant la seva vida útil i evitant així el consum de productes nous. Les opcions són infinites i l'objectiu, el mateix: reduir el nostre consum (i els impactes ambientals associats a aquest). Aquestes opcions s'alineen amb les noves teories basades en el decreixement.
La creativitat, una opció sostenible
Així, ser sostenible consisteix en respectar el que ens envolta i aprofitar els recursos al màxim, entre ells les nostres habilitats i capacitats creatives. D'aquesta manera podem arribar a transformar materials i idees en objectes únics, personals i útils. I sinó ho veieu clar, aquí teniu un breu recull del que es pot arribar a fer amb un vinil, un tambor de rentadora, un cinturó de seguretat, un llibre, unes peces de càmera o unes pàgines grogues caducades. A través dels següents dissenys veureu com és possible dissenyar a partir d'objectes quotidians que es poden transformar de manera senzilla i ràpida. Tot i que els exemples utilitzats són resultat de la proposta i treball de dissenyadors professionals; això no vol dir que no es puguin realitzar de manera quotidiana. Tot el contrari.
Abans: unes pàgines grogues obsoletes. Nivell de dificultat: baixa. Transformació: Enrotlla les pàgines grogues i fixa-les amb, per exemple, una argolla per als tovallons i ja tens un lloc on posar notes, fotografies, etc. Ara: Un porta-fotos, magatzem de targetes, etc.
Consumir de manera responsable o no consumir no és la qüestió, doncs. La qüestió és ser conscients del nostre paper en l’actual sistema productiu. Si no ens agrada, no ens afavoreix i no respon a les nostres expectatives; potser nosaltres ho podem canviar. Només essent conscients, tenim molt a guanyar.