El repte de la compra verda: ampliar fronteres

26/09/2006 - 00:00
La necessitat d'estendre les xarxes de compra sostenible i obrir fronteres ha estat un dels missatges clau de la conferència d'Ecoprocura que ha tingut lloc a Barcelona, entre el 20 i el 22 de setembre. Representants de 53 països han apuntat en la sessió de cloenda que per a ser més eficients en les planificacions futures en la compra sostenible és necessària una major cooperació internacional entre les diverses organitzacions per evitar la dispersió d'iniciatives. En la trobada, es va posar de manifest que la compra verda no s'ha establert del tot ja que encara hi ha empreses que ofereixen productes verds i que no tenen accés a ajuts i crèdits. Per aquest motiu, es va subratllar en el congrés, les institucions han de potenciar més a aquestes empreses sostenibles. L'objectiu principal de la conferència era, precisament, el de bescanviar maneres de promoure la compra verda, unir el suport dels representants dels governs per promoure les estratègies de canvi polític en les agendes de regeneració i canvi de clima per tal de poder oferir un futur sostenible de manera raonable. És a dir, establir compromisos i estimular més l'acció en l'àmbit local pensant de manera global. Segons els experts reunits aquests dies a Barcelona, l'estandardització d'uns criteris ambientals mínims, la contemplació del cicle de vida del producte i la falta de difusió són obstacles que poden frenar aquesta compra sostenible. En aquest sentit, la Comissió europea i organitzacions com l'ICLEI ja estan elaborant uns kits d'eines de treball comunes per unificar aquest sistema de compra verda i la Xarxa Internacional de Compra Verda (IGPN) està elaborant una base de dades amb els criteris, normes i reglaments de la compra verda per a béns i serveis de cara a aquesta estandardització. Les xarxes regionals i municipals, ofereixen una oportunitat per fer una molt bona difusió del moviment de la compra sostenible a partir dels seus plans d'acció i les seves agendes 21. Malgrat tot, cal ser més persistents en comunicar els èxits per servir de font d'inspiració i canviar la cultura de la compra pública. En aquest sentit, destaca la iniciativa LEAP (podeu ampliar la informació en aquesta pàgina de Sostenible), en la qual participa la Diputació de Barcelona i la Xarxa de Ciutats i Pobles cap a la Sostenibiltiat. Promoure la innovació, buscant i estimulant les millors solucions és un altra de les conclusions d'aquesta conferència. D'aquesta manera es potencia el mercat de la compra sostenible. A més, s'ha influir més en les professions com l'enginyeria, el disseny, l'arquitectura, i les finances. Sobretot en aquest últim, ja que són els primers que cal convèncer. Els aspectes socials han d'anar contemplats també en la compra verda, com han apuntat ja en aquesta conferència les autoritats representants de la Comissió Europea. En concret han destacat que cal un marc legal que vetlli perquè hi hagin unes bones condicions laborals que desemboquin evidentment en una minimització de l'impacte ambiental del procés de fabricació de qualsevol producte. S'han de garantir així uns estàndards socials a tot el món i verificar realment un treball 'verd' darrera de la compra del producte. La idea d'ampliar la xarxa de compra pública verda per ajuntar les diverses ciutats del món és un desafiament d'aquesta conferència així com el fet d'integrar més la compra sostenible dins el context del clima. En la celebració d'Ecoprocura 2006 s'ha tingut en compte l'impacte ambiental associat amb la seva celebració. Així, un 40% dels seus participants han aportat unes 175 tones de CO2, emissions que s'han compensat gràcies a la iniciativa Zero CO2 (www.ceroCO2.org) de la UAB: Els resultats de les sessions i tallers i els compromisos establerts han quedat reflexats en un document final o 'Crida' que podeu consultar aquí. Més informació a Sostenible sobre Ecorpocura 2006: La Comissió Europea mostra el seu compromís amb la compra verda. Experts internacionals debaten a Barcelona sobre el futur de la compra verdaEcoprocura es presenta com una oportunitat.

Relacionats

Butlletí