Diverses empreses públiques i privades són ara més sostenibles, saludables i fins i tot, rendibles. Gràcies al foment de la mobilitat amb bicicleta a la feina els treballadors arriben més desperts a la feina, més ràpid i tenen millor salut. La nova web www.bicialafeina.com ofereix a les empreses 10 raons per fomentar la bicicleta a la feina i 8 documents metodològics de com fer-ho.
Saunier Duval a Vitoria ha substituït cotxes per bicicletes, Alstom - Ecotècnia té aparcaments segurs per a bicicletes i L'Idescat està orgullós de que els seus treballadors arribin amb bicicleta a la feina i per això els ha col·locat un aparcament al hall principal. L'Ajuntament de Barcelona, a través del departament de Medi ambient, ofereix cursos gratuïts per aprendre anar i circular amb bicicleta, entre d'altres accions.
Canvi de mentalitat a les empreses
El BACC afirma que les empreses desconeixen els beneficis de promoure la mobilitat amb bicicleta i augura que fer-ho provocarà un canvi de mentalitat i cultura de la mobilitat durant els propers anys:
- Millora de la salut dels treballadors: reducció de l'accidentalitat laboral, treballadors més desperts, més actius, amb activitat física diària garantida, i per tant, reducció de l'estrès del sendentarisme, i d'absentisme laboral per malaltia.
- Responsabilitat social corporativa: reducció de l'impacte medi ambiental del transport generat per l'activitat empresarial, que a moltes empreses pot representar la principal font d'emissions contaminants.
- Estalvi de costos: reducció de despeses d'aparcament, de flota de vehicles motoritzats, de temps de desplaçament i d'embossos.
Manca de cultura de la mobilitat a l'empresa
La mobilitat a la feina a Catalunya i Espanya és insostenible. Gairebé el 50% dels desplaçaments es realitzen en cotxe. La manca d'iniciatives a favor de la mobilitat amb bicicleta és només un reflex de la situació actual, on empreses i institucions públiques, que fins ara no s'havien plantejat seriosament com els hi afecta els hàbits de mobilitat dels seus treballadors (accidentalitat, congestió, absentisme, sedentarisme, estrès, costos del transport..). A Catalunya, la Generalitat va aprovar el decret de la qualitat de l'aire que obliga a les empreses de més de 500 treballadors, unes 300 a Catalunya, a aplicar plans de mobilitat. Segons Comissions Obreres, només s'han redactat 12 plans de desplaçament des de la vigència del decret. La Generalitat també ha obert una línia de subvencions per l'elaboració de Plans de Mobilitat de Mobilitat a les empreses.
Manca d'infraestructures ciclistes
Segons el BACC, algunes empreses, sobre tot les situades als polígons industrials, hauran de començar per treballar amb les administracions publiques locals per facilitar infraestructures segures als ciclistes. Així tenim el cas del polígon de Can Sant Joan, on Hewlett-Packard va celebrar durant dos anys el dia de la bicicleta, que va ser un èxit, però que ho van haver de deixar per la inseguretat dels accessos.
(P)
Una web per canviar la cultura de la mobilitat a l'empresa
www.bicialafeina.com i www.enbicialtrabajo.com (en castellà) conté guies metodològiques, de bones pràctiques i els testimonis i fotos d'usuaris. Té un caràcter participatiu pel foment de la cultura de la mobilitat amb bicicleta a la feina a través de recollir bones pràctiques empresarials i experiències personals i difondre-les.
La web ha estat elaborada pel Bicicleta club de Catalunya (BACC) amb el recolzament del Departament de Medi Ambient i Habitatge de la Generalitat de Catalunya.
L'ús de la bicicleta a la feina
A Catalunya, al 2008, el 10,6% (6,8% a Espanya) dels ciclistes utilitzen la bicicleta per anar a la feina (9,8% al 2006) (GESOP. 1er i 2n Congrés de la Bicicleta de Catalunya).
Tot i que no es coneix el percentatge a Barcelona, sí que sabem que més de la meitat dels usuaris del bicing addueixen motius de feina per desplaçar-se amb Bicing (més del 57% dels desplaçaments són per anar o tornar a la feina i un 5% per realitzar gestions relacionades amb la feina).
Per on començar?
Coneix el teu públic objectiu: enquesta de mobilitat
Coneix el teu entorn: prospecció de les infraestructures de mobilitat al voltant del centre de treball.
Dissenya el teu pla per la bicicleta, emmarcat al Pla de mobilitat, amb mesures push (restricció de l'accés motoritzat) i pull (promoció dels transports sostenibles).
Aconsegueix el suport de la direcció.
Implanta el pla.
Promou el pla.
Fes-ne el seguiment.
Quines accions es poden fer?
Dissenyar i Fomentar dels itineraris segurs.
Crear una fita que provoqui el primer pas, com el dia de la bicicleta a la feina.
Introduir criteris de mobilitat en els serveis contractats.
Informar a treballadors visitants de com arribar-hi amb bici a la web i fulletons.
Informar sobre el pla de mobilitat amb bicicleta, en el marc del pla de mobilitat de l'empresa.
Facilitar l'accés a la bicicleta - flota, subvenció, financiació -.
Oferir quilòmetres de bicicleta.
Permetre anar vestit més informal.
Proveir incentius.
Crear un pàrquing segur i accessible per bicicletes, instal·lar vestuaris, si és necessari.
Informació ampliada a "pas a pas".
Informació ampliada a "planificar per una mobilitat amb bicicleta".
Més informació sobre propostes de mesures i exemples europeus.
Enllaç: www.bicialafeina.com
Algunes dades de mobilitat
A Europa es perden cada any 200 milions de dies laborables per malalties associades a la contaminació atmosfèrica.
El transport lidera el rànquing de les activitats que produeixen més CO2, fins i tot per davant de les indústries manufactureres i de la construcció.
Més del 50% dels desplaçaments per anar a la feina es fan amb cotxe.
Més del 40% dels viatges amb cotxe fan distàncies inferiors als 3 km.
Unes 300 empreses estan obligades a aplicar plans de mobilitat, segons el decret de la Generalitat sobre la qualitat de l'aire.
Adjunt | Mida |
---|---|
carril_bici.jpg | 20.25 KB |