El Banc de Bones Pràctiques (BBP) del Govern Local, impulsat per la Diputació de Barcelona i la Fundació Carles Pi i Sunyer, ha seleccionat el Programa d'Educació Viària de la Policia Local de Palau-solità i Plegamans com a Bona Pràctica "perquè representa una aportació innovadora i de qualitat a les polítiques i serveis municipals", segons el BBP.
El projecte reconegut consisteix en la realització d'actuacions per a fomentar la utilització de la bicicleta, de forma segura, entre els nens i joves com a mitjà de transport quotidià per accedir als centres escolars. Cal destacar que Palau-Solità i Plegamans és un municipi amb un entorn urbà molt disseminat sobre el territori, motiu pel qual una bona part dels ciutadans viuen en zones residencials allunyades dels equipaments municipals. Això fa que nombrosos desplaçaments interns es realitzin en cotxe.
Per aquest motiu, des de l'Àrea d'Educació per la Mobilitat Segura de l'Ajuntament es va optar l'any 2008 per a impulsar mesures i bones pràctiques dirigides a difondre i consolidar uns hàbits de mobilitat més sostenible i segura.
Així donc el Programa d'Educació Vial, s'ha dirigit principalment al foment de la bicicleta per accedir als centres educatius, i ha volgut incidir principalment en tres col.lectius: els nens i joves, els pares/familiars i acompanyants, i els mestres.
La polícia implicada en la mobilitat segura
Un dels punts forts del Programa ha estat la implicació de la policia local. En concret, s'ha creat una Unitat de Mobilitat Segura que realitza un programa formatiu amb uns 2.400 estudiants dels centres educatius de primària i secundària del municipi i amb edats que van dels 6 als 16 anys.
A més, cada centre escolar ha definit un recorregut segur, els quals estan connectats per a facilitar el desplaçament entre els centres i també amb altres equipaments del municipi: ajuntament, biblioteca, centre d'atenció primària, etc. Cada itinerari té diverses parades -anomenats Punts de Control- on, durant les sortides, es donen indicacions i explicacions als nens i nenes sobre la forma segura de circular i sobre senyalització.
A banda de la la recent distinció del BBP, aquest complet programa educatiu ja havia estat reconegut com a exemple a seguir a nivell català i europeu. En moltes de les activitats formatives, que es fan dins i fora dels centres educatius, la Unitat de Mobilitat Segura compta amb la col·laboració de companyies i entitats com el RACC, Attitudes, Jané, Institut Guttman, Honda i el Servei Català de Trànsit.
Concretament, en l'any 2009, i per segon any consecutiu, la Xarxa Mobal, de la Diputació de Barcelona, va difondre el programa d'Educació Viària de la Unitat d'Educació per la Mobilitat Segura com a una "Bona Pràctica". A més, al juny del 2009 la xarxa europea de mobilitat i transport ELTIS (Servei d'Informació Europeu per al Transport Local) va exposar el programa educatiu com a un exemple a seguir. D'altra banda, la Comissió Europea ha atorgat a la Unitat de Mobilitat Segura la qualificació de "soci privilegiat" dins la iniciativa 25.000 vides per salvar de la Carta Europea de Seguretat Vial
Carril bici
Dins d'aquesta aposta per la mobilitat segura i sostenible cal afegir-hi la imminent construcció d'un carril bici impulsat per la regidoria de Sostenibilitat i Medi Natural en col·laboració amb la Policia Local. Aquest nou carril, que serà inaugurat la propera tardor, tindrà un extens recorregut que circumval·larà el centre comunicant les escoles i instituts així com bona part dels equipaments del municipi (esportius, de salut, culturals...). A més, des d'aquest recorregut central circular en sortiran d'altres carrils bici que permetran comunicar la circumval·lació del centre amb diversos barris. El projecte té un cost de 154.674,49€ que seran finançats amb el Fons Estatal per a l'Ocupació i Sostenibilitat Local (FEOSL).
Parc Infantil de Trànsit
L'Àrea d'Educació per la Mobilitat Segura de la Policia Local està impulsant la construcció d'un parc infantil de trànsit al municipi. Aquest equipament s'ha considerat la culminació de l'estratègia formativa dels escolars del municipi pel que fa a la mobilitat segura. L'objectiu funcional és que el parc esdevingui un referent a la comarca, i que pugui ser utilitzat pels municipis de l'àrea d'influència que ho desitgin. De la mateixa manera, l'objectiu estratègic és generar un espai de debat, recerca i reflexió sobre els temes de mobilitat segura.
Podeu accedir a la fitxa complerta del projecte aquí