Surt al mercat la motocicleta elèctrica catalana

Font: Mon Sostenible/ Rieju
01/03/2012 - 00:00

La marca gironina Rieju ha començat ja la producció en sèrie d'un ciclomotor i d'una moto elèctrica. El preu de venda al públic és de 3.200 euros el ciclomotor i 3.900 la motocicleta i l'adquisisció d'aquesta es pot beneficiar dels ajuts del pla Movele. Pesa 85kg i per la seva ergonomia és una moto que s'adapta fàcilment a totes les mides dels diferents usuaris. La Mius 4.0, que està impulsada per bateries de liti, agafa una velocitat de 65 Km/hora, te una autonomia de 50 quilòmetres en ciutat, es carrega endollant-la al corrent o als punts de recàrrega i triga unes sis hores a recarregar-se totalment. Tot i que inicialment s'havia anunciat la sortida al mercat d'un scooter monoplaça per la primavera del 2011, els models que s'estan fabricant i que sortiran la setmana vinent al mercat tant nacional com internaciona són un ciclomotor monoplaça i una motocicleta de dues places.

Sortiran dos models que bàsicament són el mateix, però amb homologació com a ciclomotor o com a moto. En el cas de la moto, els compradors poden acollir-se a les ajudes del pla Movele

Segons ha explicat el conseller delegat de Rieju, Jordi Riera: "la producció en sèrie ha començat aquest 28 de febrer, per tant, la setmana que ve ja es podran trobar a la xarxa de concessionaris RIEJU, gradualment, de tots els mercats en funció de la demanda que rebem". Riera també ha dit que Inicialment la xarxa de distribució serà la mateixa que utilitza la marca pels seus vehicles tradicionals, tot i que no descarten l'obertura de noves concessions i punts de venta especifics pel vehicle elèctric.

La producció prevista inicialment és de 1.000 unitats, i el preu de venta és de 3.200€
Rieju va iniciar el procés d'industrialització del nou model a finals d'octubre del 2010. Rieju espera que la MIUS tingui un volum d'exportacions proporcional als que te la marca gironina, que es situa en un 80% de la producció. Una bona part de la producció de Rieju s'exporta fora de Catalunya. Pel que fa a la moto elèctrica "els països on més demanda hi ha actualment són Alemanya, Holanda, Suissa, Dinamarca i Italia".La MIUS 4.0 s'ha fabricat amb prestacions limitades per maximitzar l'autonomia i amb un sistema de llums eficients de baix consum mitjançant leds.
Jordi Riera, conseller delegat de Rieju: "Encara hi ha molta manca d'infraestructura per a moto elèctrica a Catalunya, però l'avantatge del nostre vehicle és que pots endollar-lo a qualsevol endoll de casa, o de la feina, sense requeriments especials"
Perfil d'usuari
Segons Riera, quan es va definir el vehicle en el seu procés de disseny, l'usuari objectiu era basicament l'administració pública. A dia d'avui aquest segment de mercat possiblement no serà el principal, sino que es desviarà cap a usuaris que fan trajectes urbans, curts, principalment amb vivendes unifamiliars i garatge propi.
Segons les estimacions, el cost per quilòmetre de la MIUS és entre 6 i 7 vegades inferior al d'una moto tradicional amb les mateixes prestacions. Pel que fa a la durabilitat de les bateries, estariem parlant de 3 anys de vida amb una utilització diària. Les seves bateries es carreguen en menys de 6 hores i està equipada amb un sistema de diagnòstic accessible mitjançant la connexió a un PC, on també es pot configurar la seva potència. El sistema de frenada és integral, amb discos als dos eixos i els neumàtics tenen un baix coeficient de roçament. Això fa que en cas de caiguda, uns topes de nylon evitaran que la carrosseria es malmeti, alhora que un sensor d'inclinació farà interrompre el fluxe de corrent del motor.
Una motocicleta catalana
Rieju, constituida l'any 1936, te la fàbrica a Figueres
Al llarg del procés de producció d'aquesta nova motocicleta elèctrica han participat, en diferents fases, empreses catalanes. Des del disseny, fins l'enginyeria, passant per la R+D i la fabricació.
Pel que fa als components, les bateries de liti provenen d'un consorci canadenc/alemany i els penumàtics d'Alemanya.
Sis empreses punteres del sector de les dues rodes, Rieju, Arianetech Ingenieria, JJuan, Guilera, Beon Automotive i Advanced Frame Technology, han fet possible aquest prototip gràcies al suport d'ACC1Ó, que des del 2007 ha impulsat el clúster de fabricants i proveïdors de motocicletes de Catalunya de forma contínua i el projecte MIUS, en particular, mitjançant el programa de nuclis cooperatius d'R+D.
 

Etiquetes: 

Relacionats

Butlletí