L'e10, el bus exprés entre Barcelona i Sentmenat, entrarà en funcionament el 8 de setembre i serà la desena d'altes prestacions que es posa en marxa a la demarcació de Barcelona i la tretzena a tot Catalunya. Aquesta línia, operada per Sagalés, comunicarà Barcelona i Sentmenat, fent parada també als municipis de Santa Perpètua de Mogoda i Polinyà, tot circulant per l'autopista C-33.
El nou exprés.cat en millora la freqüència de pas i incorpora noves expedicions. En total, s'efectuaran 60 expedicions de dilluns a divendres feiners; 50 els dies feiners d'agost (25 en un sentit i 25 en l'altre) i 20 (10 d'anada i 10 de tornada) els dissabtes no festius de tot l'any.
El corredor Barcelona-Sentmenat transporta anualment més de 400.000 viatgers i té bona intermodalitat a Barcelona a la parada de Fabra i Puig i de Sagrera de Barcelona, on l'usuari disposa d'altres serveis de transport interurbà, urbà, Metro, Rodalies i Bicing.
La xarxa exprés.cat
El Departament de Territori i Sostenibilitat està desplegant de manera progressiva des de l'octubre de 2012 les línies de bus ràpid. Aquest tipus de xarxa de bus exprés, que ja funciona a altres ciutats europees, presenta un conjunt d'avantatges respecte les línies convencionals, com ara una reducció notable del temps del trajecte del recorregut, atès que els vehicles assoleixen velocitats comercials més competitives. Així, aprofiten infraestructures com ara carrils bus o prioritats semafòriques en els encreuaments i compten amb poques parades al llarg del recorregut, per tal d'oferir un servei atractiu a l'usuari, amb millors freqüències de pas i informació en temps real dins i fora dels vehicles.
La xarxa de bus exprés estarà formada per 40 línies interurbanes, que són les que concentren una major demanda de viatgers. Concretament transporten anualment 21,32 milions de passatgers, la qual cosa suposa el 40% de la demanda total, amb ocupacions mitjanes de 30 viatgers/expedició.
Línies actualment en funcionament
A la demarcació de Barcelona ja funcionen l'e1:Barcelona-Sabadell; e2:Barcelona-Terrassa; e3:Barcelona-Cerdanyola-UAB; e4:Barcelona-Ripollet; e5:Barcelona-Igualada; e6:Barcelona-Vilafranca; e7:Barcelona-Vall del Tenes; i e8:Barcelona-Corbera. La demanda anual dels corredors de les línies de bus exprés implantades fins a data d'avui és superior als 3.000.000 d'usuaris,
Recentment, ha entrat en funcionament l'e9: Barcelona-Caldes de Montbui. També estan en funcionament dues a l'àmbit de Tarragona: Tarragona - el Vendrell i Tarragona - Valls, operatives des d'aquest març i abril, respectivament. I una de l'àmbit de Girona: la que connecta Girona amb Olot, des de l'1 de juliol.
El creixement de la demanda de les línies de bus exprés des de la seva posada en marxa és important. Així, al corredor de Cerdanyola-UAB l'increment ha estat d'un 16% en l'últim any; al de Ripollet d'un 22%, amb un grau de satisfacció dels usuaris de 9,1 punts sobre 10; el corredor sencer d'Igualada ha crescut un 4% i la línia exprés de la Vall del Tenes, un 57%, per posar alguns exemples. La valoració dels usuaris de les línies exprés.cat és superior al 8.
Els vehicles
El desplegament de la xarxa exprés.cat comporta la introducció de millores en la flota de vehicles per garantir la qualitat, comoditat i l'accessibilitat a persones amb mobilitat reduïda. Les característiques principals d'aquests vehicles són: 100% adaptats, wifi a bord i premsa gratuïta. Els vehicles estan identificats amb la imatge de la xarxa exprés.cat.
Adjunt | Mida |
---|---|
linia-expres.jpg | 106.03 KB |