La Casa de la Vila ha acollit aquest 17 de març la primera de les trobades per realitzar el procés participatiu el Pla de Mobilitat Urbana (PMU). L'activitat anava destinada a tota la ciutadania i a les entitats més vinculades a aspectes de mobilitat, per tal que coneguessin el resultat dels treballs de la diagnosi realitzada durant l'elaboració del PMU, una eina de planificació de la mobilitat en l'àmbit municipal, des del punt de vista d'accessibilitat, seguretat, urbanisme i de medi ambient.
L'alcaldessa accidental, M. Carmen Porro, va ser l'encarregada d'obrir l'acte, que va comptar també amb les intervencions de Manel Gil, representant de l'empresa EDAS, encarregada de dinamitzar tot el procés participatiu, i de Maite Díaz i Francesc Xandri de l'empresa consultora CINESI, que han realitzat la diagnosi de l'estat actual del municipi i redactors de les propostes de millora a recollir en el PMU. L'estudi s'ha fet en coordinació amb la Diputació de Barcelona, l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) i tècnics municipals.
Aquesta va ser la primera de les sessions programades del procés participatiu del PMU. En la trobada es va presentar el document de síntesi que recull la diagnosi de la situació actual i un seguit de propostes realitzades per tal de donar solució o millorar les mancances detectades en matèria de mobilitat. L'alcaldessa va afirmar que "aquest és un document molt important i per aquest motiu volem saber les opinions dels ciutadans i incorporar les seves aportacions". Porro ha recordat que "el PMU afecta a molts àmbits de la ciutat i el consistori ha dedicat molts esforços en un treball transversal on han participat els departaments municipals de Serveis Municipals, Transport i Mobilitat, Policia Local i Obres i Projectes". L'estudi conclou que Montcada i Reixac té una bona xarxa viària i ferroviària, però que a la vegada fan, juntament amb els rius i l'orografia, un efecte barrera que condiciona l'estructura urbanística. També es va deixar constància que alguns barris tenen un dèficit important de places d'aparcament o que les estacions de tren no estan adaptades per a persones amb mobilitat reduïda.
En l'exposició sobre la diagnosi es van donar a conèixer altres dades interessants sobre el municipi relacionats amb la mobilitat. D'aquesta manera, l'estudi recull que els desplaçaments interns representen el 61'4%, els relacionats amb la connexió amb els municipis limítrofs el 35'6% i l'extern, que passa per l'interior del municipi, un 3'1%. Dintre d'aquest moviment intern, les persones que van caminant o en bici suposen un 72'6%, les que utilitzen el transport públic un 4'4% i les que fan ús del seu cotxe o moto un 23%.
M. Carmen Porro va afirmar durant la seva intervenció: "lamentem que el PMU no s'hagi realitzat abans però aquest procés que es va iniciar el 2011 es va haver de paralitzar perquè l’anterior empresa redactora va fer fallida quan estava a punt d’iniciar-se el procés participatiu i la Diputació i l’AMB van haver d’iniciar un altre cop tot el procés administratiu per tal d’adjudicar una de nova”. El document de síntesi i les propostes del PMU es poden consultar al web municipal.
La segona sessió serà el dia 24 (18 h) i consistirà en un taller participatiu durant el qual els veïns i veïnes, en un marc de reflexió i anàlisi, podran fer les consideracions que creguin oportunes respecte la mobilitat i la seva gestió. Per participar a la segona sessió cal fer inscripció prèvia contactant amb la Regidoria de Participació Ciutadana, participaciociutadana@montcada.org. El PMU –obligatori per a municipis de més de 50.000 habitants i aquells que, com Montcada i Reixac, es troben dins les zones de protecció especial de l’ambient atmosfèric –definirà quines estratègies i accions s’han de desenvolupar a la ciutat en els propers anys per aconseguir un model de mobilitat sostenible, segur i integrador.
Els PMU persegueixen obtenir una radiografia actualitzada de la mobilitat urbana, detectant-ne les deficiències que n’hi hagi; proposar objectius i estratègies de planificació de la mobilitat amb el major consens entre la ciutadania, les entitats i els governs; proposar-ne actuacions concretes i establir un programa a 6 anys vista, a més d’establir els indicadors i mecanismes de seguiment i avaluació del pla. El PMU fa referència als desplaçaments a peu, en vehicle privat, transport públic col·lectiu o en bicicleta, als aparcaments, a la seguretat viària o a la qualitat ambiental, entre d'altres.
Adjunt | Mida |
---|---|
Foto: Ajuntament de Montcada i Reixac | 193.14 KB |