El Departament de Territori i Sostenibilitat, la Diputació de Girona i el Consorci de les Vies Verdes de Girona (CVVGI) estan impulsant de manera coordinada l’ampliació de la xarxa de vies ciclistes a les comarques gironines, per potenciar l’ús de la bicicleta com a mitjà de transport sostenible, tant per a la mobilitat quotidiana com per a usos turístics, esportius o de lleure, i com a eina de desenvolupament econòmic del territori.
En total, en els propers cinc anys s’impulsaran nou actuacions, sis per part de la Generalitat i tres per part de la Diputació de Girona i el CVVGI. Les obres, que permetran habilitar 143 quilòmetres nous de vies ciclistes, es desenvoluparan per trams i beneficiaran directament 38 municipis.
Sis nous trams a càrrec de la Generalitat
La Generalitat promou sis actuacions en l’àmbit de les comarques gironines, que sumen 77,1 quilòmetres nous i gairebé 20 milions d’inversió:
Via ciclista del Ter, entre Sant Joan de les Abadesses i Setcases (Ripollès): de 26 quilòmetres de longitud, donarà continuïtat a la Ruta del Ferro i del Carbó. Les obres es faran en tres trams. Aquesta tardor començaran els treballs corresponents al primer tram de 2,3 quilòmetres, entre Sant Joan de les Abadesses i la Colònia Llaudet, amb un cost d’1,2 milions. El pressupost total de la via ciclista del Ter és de 8,8 milions.
Via ciclista a l’entorn de la C-31, entre Figueres (Alt Empordà) i Verges (Baix Empordà): de 31 quilòmetres de longitud, s’executarà en tres trams, amb una inversió global de 4,1 milions. Les obres del tram entre Figures i Vilamalla, de 4,9 quilòmetres, s’iniciaran la tardor del 2016, amb un cost d’un milió.
Via ciclista Costa Brava Centre, entre Sant Feliu de Guíxols i Palamós (Baix Empordà): l’actuació es dividirà en quatre trams que sumen 12,5 quilòmetres i 3,6 milions d’inversió. Es preveu començar les obres del primer tram l’any vinent.
Carril bici entre Riudellots de la Selva (Selva) i Campllong (Gironès): donarà continuïtat al carril bici existent a l’oest del municipi de Riudellots. L’actuació s’inclou dins del condicionament de la carretera C-25 entre l’A-2 a Riudellots i el nucli urbà de Campllong, que té un cost d’1,8 milions i abasta un tram de 2 quilòmetres. Es preveu iniciar les obres aquest any.
Via ciclista entre Breda i l’estació de tren de Riells-Viabrea (Selva): permetrà habilitar un nou tram de 2,5 quilòmetres, amb una inversió de 660.000 euros. Està en marxa la redacció del projecte constructiu perquè les obres es puguin iniciar l’any vinent.
Via ciclista de Santa Pau per la GI-524 (Garrotxa): s’ha licitat el projecte constructiu per un nou tram ciclista de 3,1 quilòmetres. L’actuació s’executarà durant l’any vinent, amb un cost de 800.000 euros.
En total, s’espera que aquestes actuacions beneficiïn directament 25 municipis: Sant Joan de les Abadesses, Sant Pau de Segúries, Camprodon, Llanars, Vilallonga de Ter, Setcases, Verges, La Tallada d'Empordà, Albons, Viladamat, Ventalló, Torroella de Fluvià, Garrigàs, Vilamalla, Figueres, Castell-Platja d'Aro, Sant Feliu de Guíxols, Castell-Platja d'Aro, Calonge, Palamós, Santa Pau, Breda, Riells i Viabrea, Riudellots de la Selva i Campllong.
Cofinançats amb fons FEDER
Paral·lelament, la Diputació de Girona i el CVVGI han promogut la redacció dels projectes constructius per ampliar la xarxa de vies ciclistes de Girona en 65,7 quilòmetres amb un cost de prop de 5 milions. Està previst finançar les obres conjuntament entre ajuntaments (25%), Diputació de Girona (25%) i fons FEDER (50%). La previsió d’inici d’obres és el 2017 i estaran executades abans del 2021.
Eix Girona (Gironès)-Banyoles-Serinyà (Pla de l’Estany): recorre 35,1 quilòmetres i té un cost aproximat de 2,7 MEUR. El CVVGI està executant la connexió d’un primer tram entre Girona i Sarrià de Ter. Ja s’ha finalitzat el projecte que concreta l’actuació entre Sarrià de Ter i Serinyà.
Eix Olot-Ripoll, entre Sant Joan de les Abadesses (Ripollès) i la Vall de Bianya (Garrotxa): inclou un tram de 26,1 quilòmetres per connectar amb la ruta del Ferro i el Carbó pel coll de Collabós, evitant el tram de carretera actual que creua el coll de Sentigosa. L’actuació té un cost aproximat d’1,3 milions.
Eix Ripoll-Campdevànol (Ripollès): s’habilitaran 4,5 quilòmetres nous per completar la connexió del camí ral amb la Ruta del Ferro i del Carbó, direcció Ripoll, així com del tram entre Campdevànol i Gombrèn pel camí ral i ramader. El cost total és d’un milió.
En total, aquestes actuacions beneficiaran 14 municipis a les comarques gironines: Campdevànol, Ripoll, Sant Joan de les Abadesses, la Vall de Bianya, Sarrià de Ter, Sant Julià de Ramis, Palol de Revardit, Cornellà de Terri, Porqueres, Banyoles, Esponellà, Serinyà, Gombrèn i Girona.
Tres rutes cicloturístiques de llarg recorregut
D’altra banda, el Departament de Territori i Sostenibilitat, la Diputació de Girona i el CVVGI treballen conjuntament en la senyalització de noves rutes cicloturístiques de llarg recorregut, que són xarxes que aprofiten infraestructures existents, tant vies verdes, camins rurals, carreteres de baixa intensitat de trànsit o vies urbanes.
Via InterCatalunya, de Girona a Lleida en bicicleta: el Departament ha elaborat un estudi específic per concretar el traçat d’aquesta ruta i està enllestint el projecte constructiu de senyalització, que preveu una inversió de 500.000 euros. Connectarà Girona, Vic, Manresa, Cervera, Tàrrega i Lleida, al llarg de 300 quilòmetres, amb connexió amb estacions de transport públic per potenciar la intermodalitat. Enllaçarà a Girona amb una altra ruta de llarg recorregut, la ruta Pirinexus, així com amb la via verda del Carrilet, que, a la vegada, permetrà la connexió amb la ruta ciclista europea EuroVelo 8.
Via Mediterrània EuroVelo 8: forma part d’una gran xarxa europea de rutes ciclistes que actualment compta amb 45.000 quilòmetres distribuïts en 42 països d’Europa. La Generalitat impulsarà properament, amb consens amb el territori, els projectes de senyalització del tram que ressegueix el corredor mediterrani entre les Terres de l’Ebre, Tarragona, Barcelona i Sant Feliu de Guíxols, d’uns 350 quilòmetres, després d’haver analitzat les diferents alternatives de traçat. Entre Sant Feliu de Guíxols i la frontera francesa, l’EuroVelo 8 ja es troba en servei, aprofitant un tram existent de l’anella cicloturística de llarg recorregut Pirinexus, que des del 2013 comunica Girona i la Catalunya Nord al llarg de 353 quilòmetres.
Pirinexus 2: el CVVGI treballa, conjuntament amb el Consell Comarcal de l’Alt Empordà i el Conseil Général des Pyrénées Orientales, per ampliar la ruta Pirinexus amb una nova variant del traçat per la costa, que connectarà les Alberes i el Cap de Creus amb les rutes pedalables franceses per la costa altempordanesa. Aquest projecte es presentarà a la propera convocatòria del Programa de Cooperació Territorial INTERREG V-A Espanya-França-Andorra (POCTEFA).
Un primer paquet d’obres, el 2016
El primer paquet d’obres inclou quatre actuacions programades que s’iniciaran durant aquest any. Concretament, el primer tram de la via ciclista del Ter, a Sant Joan de les Abadesses; els trams Figures-Vilamalla de la via ciclista a l’entorn de la C-31; el nou carril bici Riudellots-Campllong, i la senyalització de la ruta cicloturística de llarg recorregut InterCatalunya.
La resta de treballs es programaran progressivament, en consens amb el territori i tenint en compte les disponibilitats pressupostàries, amb aportacions de la Generalitat, els ens locals i fons FEDER. Les nou actuacions projectades fins al 2021 sumen una inversió de 25 milions.