La nova campanya de la Generalitat, sota el lema ‘Redueix, Reutilitza, Recicla, REACCIONA’, està adreçada a la gent que no participa en el procés del reciclatge i que no separa els residus domèstics a casa seva. L'objectiu està clar. Es tracta de promoure un canvi d’hàbits mostrant els efectes negatius que té sobre el medi ambient llençar-los tots a la mateixa bossa.
El conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, ha insistit en què la campanya va dirigida “als qui no reciclen perquè en el conjunt de la recollida selectiva estem al 40% i això vol dir que tenim molt recorregut per fer”.
El principal repte, la matèria orgànica
Per a Rull, que va presentar la campanya el passat 3 de novembre, “la part més feble del sistema i la que ens permetrà augmentar el percentatge de recollida selectiva és la matèria orgànica”. “Hem de guanyar aquesta batalla i per això necessitem el compromís per part dels ciutadans, que és el que busquem amb aquesta nova campanya”, ha indicat.
Si en els darrers anys les campanyes que s’han realitzat mostraven una visió amable del reciclatge, o explicaven com funcionava la recollida selectiva, la d’ara té un missatge més directe i amb menys humor. El to didàctic deixa pas a la reflexió, apel·lant a la responsabilitat de cadascú a l’hora de decidir què fa amb els residus que genera. Els nens posen en evidència la manca de compromís, de consciència i de civisme de qui no separa la brossa, de qui no es preocupa pel futur del país i del planeta.
La decisió d’aquest canvi de rumb respon a la necessitat d’incrementar substancialment la recollida selectiva dels residus domèstics en el seu conjunt, estancada els últims anys al voltant del 40%, tal i com ha recordat el conseller Rull. I tot i l’esforç inversor de les administracions per separar aquests residus en plantes i fomentar la recuperació de materials, bona part encara té com a destí l’abocador.
L’Agència de Residus de Catalunya (ARC) treballa amb l’objectiu europeu d’assolir una taxa de reciclatge del 50% per a l’any 2020, que s’incrementarà properament fins el 70% per a l’any 2030. La campanya, finançada íntegrament pels Sistemes Integrats de Gestió (SIG) Ecoembes i Ecovidrio, té un cost global d’1,3 milions d’euros i estarà en marxa del 4 de novembre al 4 de desembre. Inclourà espots de televisió, falques de ràdio, creativitat en mitjans impresos, cartells al carrer i difusió a través d’internet i xarxes socials.