Font: Ajuntament Impulsa
L’AMB llança la primera subvenció per facilitar a les empreses de distribució urbana de mercaderies l’adquisició de vehicles zero emissions per fer el repartiment última milla, sempre emmarcat en un projecte d’ecologística local. La finalitat d’aquesta subvenció, amb un import de 60.000€, és promoure l’ús de flotes sostenibles, no contaminants, en la distribució urbana de mercaderies i reduir les emissions contaminats provocades per les operacions logístiques a les zones urbanes metropolitanes.
“Aquesta subvenció forma part de l’estratègia metropolitana que estem liderant des de l’AMB en l’àmbit de la distribució urbana de mercaderies”, explica el vicepresident de Mobilitat i Transport de l’AMB, Antoni Poveda. “Les empreses i els negocis també s’han d’implicar per sumar-se al canvi d’hàbits i promoure una mobilitat més sostenible. Per això també creiem que han de tenir una petita empenta per part de l’administració”, ha afegit. Poveda ha reconegut que aquesta iniciativa “és, de moment, un petit projecte, que ha de servir per crear les bases per desenvolupar d’altres projectes similars molt més amplis”.
“El comerç per internet segueix creixent, i s’ha de veure com aquesta distribució també es fa de forma més eficient, sostenible i responsable”, ha explicat el vicepresident de Mobilitat i Transport de l’AMB.
Bàsicament, a través d’aquesta subvenció de l’AMB, les empreses podran adquirir bicicletes de càrrega (elèctriques o no), tricicles de càrrega (elèctrics o no), motos elèctriques (de dues o tres rodes) amb cofre per mercaderies o furgonetes elèctriques.
Aquesta primera subvenció s’emmarca en el Compromís metropolità per la mobilitat neta, en el Pla Metropolità de Mobilitat Urbana (PMMU) de l’AMB i en el Pla Estratègic de subvencions 2017-2019 de l’AMB.
Accés a les subvencions
Concretament, poden ser beneficiaris d’aquestes subvencions els empresaris individuals (autònoms) i les empreses, que compleixin les següents requisits:
1- Dur a terme activitats en el sector de la distribució urbana de mercaderies
2- Que els projectes d’ecologística local presentin totes i cadascuna de les següents característiques:
- Àmbit operatiu a qualsevol dels 36 municipis de la Metròpolis Barcelona de menys de 300.000 habitants. Per fomentar el canvi a municipis de menor població on aquestes operacions no són viables econòmiques inicialment
- Que facin referència a operacions d’última milla: en l’últim segment d’una xarxa logística, quan es produeixi la transferència de mercaderies al consumidor final o l’empresa que les ha adquirit
- Que requereixin l’ús de material mòbil d’emissions zero: bicicletes de càrrega (elèctriques o no), tricicles de càrrega (elèctrics o no), motos elèctriques (de dues o tres rodes) amb cofre per mercaderies o furgonetes elèctriques.
- Que incloguin aspectes d’innovació en el sector de la distribució urbana de mercaderies i aspectes de millora social, com la creació de llocs de treball, la inclusió de persones en risc d’exclusió social, etc.
Els vehicles i/o projectes d’ecologística local podran ser subvencionats fins a un màxim del 50% del pressupost de compra del material mòbil d’emissions zero (IVA no inclòs), i fins a una quantia màxima de 15.000 € per projecte.
L’estratègia metropolitana: redefinir la distribució urbana de mercaderies
Paral·lelament a la subvenció presentada avui dijous, 8 de novembre, l’AMB també s’ha posat com a objectiu unificar el model de distribució urbana de mercaderies (DUM) a la Metròpolis Barcelona, que fins ara depèn exclusivament de la regulació municipal i varia en molts casos d’un municipi a un altre, i en un futur crearà una app única per a la gestió de les zones de càrrega i descàrrega.
Concretament, el 20% de la mobilitat generada a la Metròpolis Barcelona està generada pels vehicles de distribució urbana de mercaderies, que correspon al transport de mercaderies en l’àmbit urbà per a abastiment dels establiments o del consumidor final. En termes de contaminació atmosfèrica, el percentatge s’eleva i aquests vehicles suposen el 40% de les emissions contaminants a la Metròpolis.
En relació al parc mòbil circulant de la Metròpolis, els camions i les furgonetes formen part dels vehicles més antics. En general, el 49% dels vehicles de mercaderies que circulen per la Metròpolis Barcelona tenen més de 10 anys d’antiguitat. En relació a l’etiqueta ambiental de la DGT, el 53% dels camions circulants i el 74% de les furgonetes circulats disposen d’etiqueta ambiental de la DGT.