Font: contaminacio.barcelona
Per tots nosaltres és evident que el soroll, que a la nostra ciutat està en bona part associat a la mobilitat, ha baixat molt degut a les mesures de confinament implantades per lluitar contra el coronavirus. En aquest article tractem d’adreçar aquesta limitació a partir de les dades publicades a la iniciativa de generació de dades ciutadanes anomenada “smart-citizen“.
Per tots nosaltres és evident que el soroll, que a la nostra ciutat està en bona part associat a la mobilitat, ha baixat molt degut a les mesures de confinament implantades per lluitar contra el coronavirus. Però fins ara no hem vist cap anàlisi quantitatiu de quant ha baixat. L’Ajuntament disposa de sonòmetres, però no ens consta que les dades siguin públiques.
En aquest article tractem d’adreçar aquesta limitació a partir de les dades publicades a la iniciativa de generació de dades ciutadanes anomenada “smart-citizen“. Actualment hi ha una quinzena de detectors, gestionats per ciutadans individuals, distribuïts de manera inhomogènia a la ciutat situats a l’exterior (a diferents alçades i posicions) que faciliten dades en continu i en obert del soroll.
Distribució dels punts de informació. Font: Smart Citizen
Degut a la inhomogeneïtat de les ubicacions no és fàcil extreure lliçons generals, però tractarem d’analitzar les dades de la millora manera possible.
La disminució del soroll als carrers de trànsit
Dos dels punts de mesura estan situats just a la mateixa ubicació que l’estació de mesura de contaminació del carrer Urgell amb Avinguda Roma, que és una de les dues estacions de “trànsit” de la ciutat. Ens poden servir de referència per a veure com ha disminuït el volum de trànsit en aquest tipus de carrers. A les dades es pot veure una progressiva baixada dels nivells màxims de soroll a partir del diumenge 15, quan es van implantar les mesures de confinament.
Si la setmana anterior al confinament en horari laborable la mitjana de soroll a l’estació de trànsit de l’Eixample era a l’entorn dels 67 dBA la darrera setmana (23-27) no arribava als 61 dBA.
Aquest decreixement pot semblar menor, però no ho és, ja que l’escala de soroll és logarítmica. De fet un canvi de 67 a 71 dBA vol dir aproximadament una reducció d’un 50% a la pressió acústica (Pa). Per fer-se una idea del canvi en termes pràctics, una conversa normal entre dues persones pot estar a l’entorn dels 55-60 dBA, mentre que el soroll d’un aspirador està a l’entorn dels 70 dBA.