Font: esMARTCITY.es
El Fòrum Econòmic Mundial ha publicat la guia 'Directrius per a la mobilitat urbana: cap a la col·laboració', que es divideix en vuit pautes pràctiques per ajudar a enfortir les relacions entre ciutats i els agents de mobilitat de cara al transport del futur i que abasten des de compartir dades fins a la integració multimodal.
La tecnologia juga un paper important en la transformació de la mobilitat a les ciutats, que segons el Departament d'Afers Econòmics i Socials de les Nacions Unides, acolliran 2.500 milions de persones addicionals en 2050.
En aquest sentit, 'Directrius per a la mobilitat urbana: cap a la col·laboració' de l'Fòrum Econòmic Mundial compta amb un enfocament col·laboratiu i es divideix en vuit pautes de planificació i disseny basades en l'evidència, que ajudaran a les urbs i als seus socis de mobilitat a crear un sistema de transport urbà sostenible, ètic i inclusiu.
Vuit directrius cap a la mobilitat urbana col·laborativa
El primer punt de la guia es refereix a l'intercanvi de dades. Les ciutats i els agents de mobilitat han d'establir polítiques de col·laboració per compartir i aprofitar les dades, agregats i anonimitzades, per optimitzar les operacions comercials i la gestió de la mobilitat.
En segon lloc, han de minimitzar l'ús de l'espai públic i integrar la infraestructura mitjançant solucions digitals intel·ligents i la integració de totes les parts interessades de la comunitat.
La tercera directriu indica que s'ha de garantir la seguretat física i de la informació, així com el benestar de la població. En línia amb l'anterior, el següent punt de la guia assenyala la necessitat de la inclusió, amb especial atenció a les comunitats marginades per aconseguir un creixement econòmic equitatiu.
En cinquè lloc, fa referència a la feina justa i a unes condicions laborals adequades, per aconseguir serveis segurs, sostenibles i inclusius.
Així mateix, els agents de mobilitat i les ciutats han de buscar formes d'augmentar la mobilitat compartida eficient, l'agrupació de passatgers i la càrrega conjunta de mercaderies per disminuir la quantitat de vehicles privats d'ocupació única, així com els vehicles de càrrega que no estiguin plens .
La setena pauta suggereix el treball conjunt cap a flotes públiques i privades de zero emissions, en línia amb l'Acord de París i l'Agenda 2030 de l'ONU per al Desenvolupament Sostenible.
Finalment, la integració multimodal. Ciutats i socis han de treballar a favor de solucions de mobilitat com a servei que integrin múltiples maneres -públiques o privades- per expandir la cobertura de mobilitat i reduir la demanda d'ús de vehicles privats o sense completar la seva càrrega.