La implentació de la T-mobilitat Catalunya suposarà la supressió de les corones tarifàries. Els preus dels viatges passaran a establir-se amb un sistema quilomètric, a partir de la distància entre l’origen i destinació, amb bonificacions per a la recurrència en l’ús. Aquest sistema simplifica el ventall de títols, estandaritza les bonificacions i introdueix mecanismes de postpagament.
El Departament de la Vicepresidència i de Polítiques Digitals i Territori ha licitat la maquinària i el sistema de billetatge per implantar la T-mobilitat Catalunya a les ATM de Lleida, Girona i Tarragona per un import de 21.620.851 euros. Es tracta del sistema digital de taquillatge que permet viatjar amb targeta recarregable o mòbil.
El secretari general del Departament de la Vicepresidència i de Polítiques Digitals i Territori, Ricard Font, ha explicat que “aquesta licitació és l’inici del desplegament la T-mobilitat a tot Catalunya, i permetrà que el conjunt del país estigui integrat en un únic sistema de pagament”.
La instal·lació de la maquinaria es farà a les estacions dels Ferrocarrils de la Generalitat i de Renfe, a més de les flotes d’autobusos urbans i interurbans. El contracte es finança a través dels Fons REACT_EU, com a part de la resposta de la UE a la pandèmia de la COVID-19, mitjançant el Programa Operatiu FEDER 2014-2020. La previsió és que la T-mobilitat estigui desplegada a tot Catalunya a finals del 2024.
La implentació de la T-mobilitat Catalunya suposarà la supressió de les corones tarifàries. Els preus dels viatges passaran a establir-se amb un sistema quilomètric, a partir de la distància entre l’origen i destinació, amb bonificacions per a la recurrència en l’ús. Aquest sistema simplifica el ventall de títols, estandaritza les bonificacions i introdueix mecanismes de postpagament.
L’anomenat sistema quilomètric fa que el punt de referència sigui l’origen del desplaçament i que dins d’un radi determinat, que encara s’avalua, qualsevol desplaçament tingui una tarifa bàsica. Qualsevol desplaçament que superi aquest radi augmentarà la tarifa en funció dels quilòmetres que s’hi afegeixin però la distància sempre es considerarà en la línia recta entre l’origen i la destinació.
L’apagada analògica
El Departament preveu que, entre finals del 2022 i principi de 2023, la T-mobilitat comenci a funcionar a les set corones tarifàries de l’ATM de Barcelona, amb tots els títols de transport integrats.
I, a la tardor de 2023, està prevista l’apagada analògica, en què els títols de cartró desapareixin i que només quedi el sistema digital o els bitllets amb xip després d’un període de transició. Serà llavors quan començarà a implantar-se el sistema quilomètric i desapareixeran les corones metropolitanes de l’ATM de Barcelona.
Actualment, la T-mobilitat permet moure’s per la xarxa de transport públic de l’àmbit metropolità de Barcelona. Funciona amb la T-usual, la T-jove i també per a famílies monoparentals i nombroses.
Pel que fa a la integració tarifària, la situació actual és la següent:
- Barcelona: hi ha una integració amb corones tarifàries que inclou també una part de la Selva i el Ripollès. Al llarg de 2022 està previst integrar el Solsonès.
- Tarragona: està integrada al 100%.
- Terres de l’Ebre: hi funciona una tarifa plana que no es modificarà fins a fer la integració de tot Catalunya.
- Alt Pirineu i Aran: al llarg del 2022 s’integrarà en l’ATM de Lleida com ja es va anunciar la setmana passada al territori.
- Girona: hi ha una sèrie de comarques integrades totalment i algunes només en alguns municipis. De cara al 2022 es treballa per integrar la Garrotxa i també hi ha la petició de la Bisbal que s’estudiarà. La resta de Girona, bàsicament Baix i Alt Empordà i la resta de la Selva, s’estudiarà la seva integració de cara al 2023.