Font: Diputació de Barcelona
Arrenca als mercats municipals de Badia del Vallès, el Prat de Llobregat i Sant Joan Despí una campanya per reduir envasos d’un sol ús.
El projecte ‘Mercats sostenibles’, impulsat per la Diputació de Barcelona, arriba a la seva 3a edició.
Per tercer any consecutiu, la Diputació de Barcelona impulsa la campanya de participació ciutadana Mercats Sostenibles, que consciencia els clients dels mercats municipals sobre la importància de reduir els envasos d’un sol ús. La campanya arrenca el dilluns al Mercat municipal del Prat de Llobregat, al Mercat municipal de Badia del Vallès i al Mercat de les Planes i Mercat del Centre de Sant Joan Despí.
Del 30 d’octubre al 2 de desembre, les persones que comprin en aquests mercats podran demanar als paradistes el 'Passaport sostenible', on rebran un segell cada vegada que facin una compra sense generar residus, per exemple quan portin els seus propis envasos o bosses reutilitzables. Quan l’usuari hagi aconseguit 10 segells al seu passaport, rebrà com a obsequi una bossa reutilitzable de cotó i podrà participar en el sorteig de tres lots de productes residu zero a cada mercat.
El projecte Mercats Sostenibles va començar el 2021 als mercats municipals de Manresa, Viladecans i Rubí. L’any passat es va fer la segona edició als mercats de Vilafranca del Penedès, Sabadell, Sant Feliu de Llobregat, Mollet del Vallès, Mataró, Terrassa, Vilanova i la Geltrú, i Igualada. Enguany la campanya arriba a la seva 3a edició.
Una iniciativa amb component educatiu
La campanya Mercats Sostenibles involucra també l’alumnat d’ESO dels instituts dels municipis participants mitjançant un projecte educatiu d’Aprenentatge i Servei (ApS), una innovadora metodologia educativa que combina l’adquisició de competències per part de l’alumnat amb un servei a la comunitat. En concret, enguany participen en la campanya 120 alumnes de 5 centres, concretament estudiants de 4t d’ESO de l’IES Badia i 3r d’ESO de l’IES Federica Montseny, a Badia del Vallès; de 4t d’ESO de l’INS Ferrer i Guàrdia i 1r d’ESO de l’IES Gran Capità, a Sant Joan Despí; i de 1r d’ESO de l’INS Salvador Dalí, al Prat de Llobregat.
Durant el projecte, aquests alumnes descobriran els impactes que tenen els plàstics d’un sol; donaran a conèixer la iniciativa i participaran en la recollida i en l’anàlisi posterior de les dades; sensibilitzaran i animaran les seves famílies a participar en la campanya i aprendran a plantejar alternatives de consum conscient i sostenible.
Al llarg del projecte, l’alumnat fa una primera visita al mercat per conèixer la problemàtica i treballen activitats a l’aula acompanyats d’educadors, abans de tornat al mercat per fer personalment d’informadors de la campanya. Els joves participen també en l’acte final de tancament de la campanya, acompanyats dels paradistes i representants institucionals.
Els mercats, espai de conscienciació
Els plàstics d’un sol ús són un material molt utilitzat pel seu caràcter lleuger, resistent i barat, però són un dels principals contaminants del sòl, de l’aigua i de l’aire, donat que són molt difícils de reciclar i en la seva producció es consumeix molta energia i recursos. A més, el seu ús generalitzat i molts cops indiscriminat en fan molt difícil la seva gestió, convertint-lo en un problema de dimensions planetàries. Els mercats municipals, com a referent territorial i comercial i espai de cohesió social, són un espai ideal per portar-hi a terme unes actuacions de sensibilització i modificar hàbits.
Foto: Productes residu zero dels lots que se sortejaran. Font: Diputació de Barcelona