Sota el lema 'Aquí reciclem' es vol difondre una nova manera d'entendre la recollida selectiva com una acció voluntària i satisfactòria en benefici del medi ambient. El Departament de Medi Ambient i Habitatge, a través de l'Agència de Residus de Catalunya, ha presentat aquest dilluns, 7 de gener, una nova campanya d'àmbit nacional per fomentar la recollida selectiva de residus municipals. Aquesta campanya s'emmarca en els convenis signats amb els sistemes integrats Ecoembes i Ecovidrio, que determinen el finançament de campanyes per fomentar la recollida selectiva. Cal destacar que aquesta campanya ha estat coordinada conjuntament amb la Federació de Municipis de Catalunya, l'Associació de Municipis de Catalunya i l'Entitat Metropolitana de Serveis Hidràulics i Tractament de Residus.
Entre d'altres elements de comunicació, la campanya s'articula al voltant d'un bloc a Internet en què tothom pot participar i compartir les seves experiències sobre la separació de residus, i que ha d'afavorir el compromís de la societat amb el reciclatge. La campanya ha estat dissenyada per l'agència de publicitat Smäll i suposa un pas més cap a la conscienciació individual i col¿lectiva de la necessitat de separar els residus municipals. D'aquesta manera, segons els impulsors 'es dóna valor a un esforç real estimulant l'orgull i la identificació amb l'acció de separar els residus en el seu punt d'origen i la manera com es realitza aquest procés'. Tot això, es vol aconseguir des de l'experiència de cadascuna de les persones que hi participin a través del bloc d'Internet que aglutina tots els materials de la campanya.
Elements de comunicació
Per donar peu a la campanya 'Aquí reciclem', s'ha dissenyat un anunci on els protagonistes són una parella de joves, la Judit i en Xavi, que mostren que el reciclatge no té barreres, i per això creen un bloc d'Internet per explicar-ho. Alhora, animen a tothom a ser també protagonista de la campanya, a través de l'adreça www.aquireciclem.cat, on els ciutadans poden explicar què i com reciclen enviant comentaris, fotografies i vídeos que s'aniran publicant al bloc. A més, aquestes aportacions seran la base per desenvolupar la segona fase de la campanya. En línia amb l'aportació de la Judit i en Xavi que recull el bloc, per a la primera fase d'aquesta campanya s'han dissenyat altres elements de comunicació tant per a mitjans impresos com audiovisuals, així com per a suports publicitaris exteriors. Així, al llarg de les properes setmanes, per mitjà de les diverses cadenes de televisió d'àmbit català es difondrà un anunci on la parella protagonista organitza la separació dels residus que generen en un espai reduït, com és la cuina de casa seva. Per a la segona fase, es desenvoluparan una sèrie d'elements de comunicació on els protagonistes seran els ciutadans i ciutadanes que hagin participat a través del bloc.
La generació de residus s'estabilitza
Les darreres dades, corresponents a l'any 2006, indiquen que aquest va ser el segon any consecutiu en què es va estabilitzar la generació de residus per persona, va augmentar la recollida selectiva i va disminuir la deposició, és a dir, cada vegada són menys els residus que no es valoritzen i que van directament al dipòsit controlat o a la incineradora. La quantitat de residus municipals generats el 2006 va ser de 4,2 milions de tones. En aquest sentit, la generació de residus va mantenir una tendència a l'estabilització, amb una ràtio d'1,64 kg/habitant/dia. D'entre les diverses fraccions de residus municipals, el paper i el cartró són els que la ciutadania va separar més: se'n van recollir unes 420.000 tones. De la resta de residus es van recollir 250.000 tones de matèria orgànica, 183.000 tones de vidre i 94.700 tones d'envasos lleugers.
D'altra banda, es van portar a les deixalleries un total de 172.000 tones de residus. Pel que fa a la recollida selectiva, l'any 2006 es van separar 1.360.500 tones, un 11,5% més que l'any anterior. Això significa que la ciutadania va seleccionar pràcticament un 32% del total dels residus que va generar. Finalment, pel que fa a la recuperació material, s'estima que l'any 2006 hi va haver 1.023.153 tones de paper, vidre, plàstic, metall, fibra tèxtil i matèria orgànica que van tornar a entrar al sistema productiu, en comptes d'anar a un dipòsit controlat. Aquest procés fomenta l'estalvi de matèries primeres, aigua i energia en la fabricació de determinats materials i, alhora, retalla les emissions de CO2. Gràcies al procés de recuperació de matèries primeres, es va evitar l'emissió de 480.077 tones de CO2 a l'atmosfera.