Font: Betevé
Barcelona es prepara per encarar una tardor amb noves restriccions per al cotxe. L’Ajuntament ha tret a concurs les obres per ampliar algunes voreres del centre i construir un carril bici de cap a cap de la ciutat. Els treballs implicaran reduir el nombre de carrils per al trànsit privat en vies com Aragó, Pelai o la ronda de la Universitat.
Què es farà aquesta tardor?
- Carril bici al carrer d’Aragó: Entre el setembre i l’octubre arribarà una de les infraestructures ciclistes estrella, un carril unidireccional que creuarà la ciutat de cap a cap per Aragó (entre l’avinguda Meridiana i el carrer de Tarragona). Suposarà restar un carril als cotxes (excepte en un tram, on se’n trauran dos).
- Xamfrans amb herba i un arbre a Rocafort: Tal com ja passa al xamfrà amb Consell de Cent, tres xamfrans més de Rocafort sumaran un parterre amb herba i un arbre (que seran arbres de l’amor): s’executaran a les cantonades amb València, Aragó i Diputació. Els parterres s’instal·laran a l’espai pintat amb pintura blava i no suposaran una afectació addicional per al trànsit.
- Voreres més amples a la ronda de la Universitat: Mitjançant la pintura (el que es coneix com a actuació tàctica), l’Ajuntament ampliarà gairebé tres metres les voreres de cada costat de la ronda. Això traurà dos dels quatre carrils per als cotxes i mantindrà els dos carrils bus i les parades, que mantenen els veïns en peu de guerra.
- Voreres més amples a Pelai: De la mateixa manera que la ronda de la Universitat, el carrer de Pelai eixamplarà la vorera mar en 3,9 metres. En funció del tram, es deixarà un carril per als cotxes (Universitat-Balmes) o se’n deixaran dos (Balmes-Rambla). Actualment Pelai està en obres per uns treballs a l’estació dels FGC.
Carrers oberts els caps de setmana
En paral·lel als treballs per ampliar voreres, l’Ajuntament també reprendrà el projecte per tallar al trànsit algunes vies principals de la ciutat durant els caps de setmana. Abans de la pandèmia i durant el desconfinament, Barcelona va optar per destinar als vianants tot l’espai públic de la via Laietana, l’eix Sants – Creu Coberta i el passeig de Sant Joan, entre d’altres.
Aquesta mesura es reprendrà a partir del primer cap de setmana d’octubre i prohibirà completament el pas dels cotxes, mentre estiguin els carrers oberts als vianants.
La ZBE, a punt per començar a multar
El que també començarà aquesta tardor és el règim sancionador de la zona de baixes emissions: a partir del 15 de setembre, les càmeres de la ZBE de Barcelona imposaran les primeres multes als cotxes més contaminants (els que no tinguin etiqueta ambiental de la DGT).
La intenció inicial de l’Ajuntament era començar a sancionar els cotxes sense etiqueta l’1 d’abril del 2020, però la pandèmia va aturar-ne els plans. Les multes de la ZBE de Barcelona oscil·laran entre els 100 i els 999 € (turismes, motos i ciclomotors), en funció de si hi ha decretat un episodi de contaminació o no.