Les dades són esfereïdores: en la darrera dècada les deixalles han augmentat un 47%, cada cap de setmana es consumeixen a Catalunya 14 milions de bosses de plàstic i sols aquestes generen 110.000 tones de residus anuals. Aquests envasos estan fabricats amb petroli, o sigui no són renovables, i com el reciclatge és molt costós majoritàriament s'aboquen o s'incineren; en cas que es quedin a l'atmosfera trigaran fins a 500 anys en descompondre's. En canvi, són fàcilment substituïbles per altres sistemes, com les bosses de tela o els cabassos reutilitzables, fet que evitaria -si es redueix una sola bossa per català i any- les emissions de 117 tones de CO2. Així doncs és fàcil que s'afirmi que "la bossa de plàstic és el paradigma del usar i llençar, però també es pot convertir en el paradigma del que es pot fer en reducció de residus", en paraules de Joan Salabert, de la Federació d'Entitats Ecologistes de Catalunya (FEEC).
Davant aquesta realitat, la mateixa FEEC i la Fundació per la Prevenció de Residus i Consum han presentat avui mateix una campanya -Catalunya lliure de bosses- per conscienciar la societat sobre la problemàtica i pressionar la Generalitat per que apliqui una ecotaxa a les bosses de plàstic.
(F)
Basant-se en l'experiència irlandesa, on un impost d'aquest tipus va aconseguir reduir el consum d'aquestes bosses en un 95 %, Mercè Girona, portaveu de la campanya, ha demanat al Govern que apliqui aquesta taxa per al 2009, i que no esperi al 2010 o 2012, tal i com s'ha promès. "Tenen el suport social i també poden tenir el comercial, així que han de ser valents i tirar endavant" ha demanat. Per visualitzar aquest suport esperen recollir durant la campanya fins a mil signatures individuals, a més de cent adhesions d'entitats, 42 d'ens locals i deu de cadenes i gremis comercials.La quantitat de l'impost proposen que sigui de 20 cèntims per bossa, "que només pagaria qui en consumís", destaca Girona. Des de la campanya rebutgen les accions voluntàries perquè "són poc ambicioses i gens efectives" i a més les experiències en aquesta línia "no han funcionat". Per això asseguren que prefereixen posar l'accent en la implicació de l'administració "responsable de vetllar pel medi ambient". Les agències catalanes del Consum i de Residus -que s'han adherit a la campanya i que eren presents a la presentació- han matisat que hi donaven suport en la "vessant divulgativa" però no es posicionaven sobre la qüestió de l'impost.
(P)
En aquest sentit han assegurat que des de l'Agència Catalana de Residus s'està estudiant fins a quatre opcions possibles per aconseguir reduir el consum de bosses de plàstic, i que anirien des de la prohibició total -com ha fet la Xina recentment- fins a l'ecotaxa, passant per forçar el cobrament per part dels establiments o bonificar els consumidors que no n'utilitzin, com ja fa actualment la cadena Bonpreu. De totes formes han condicionat qualsevol decisió al "consens amb el sector comercial".
Encara que la campanya s'allargarà durant un any -l'abril del 2009 faran una nova roda de premsa de valoració- tindrà el seu dia àlgid el proper 3 de juliol, quan s'ha convocat el Dia Català sense Bosses. Durant aquesta jornada es faran accions encara per determinar a les diferents demarcacions del Principat per tal de visualitzar la problemàtica i aconseguir més suports socials a la campanya. Mentre duri aquesta s'aniran emetent comunicats de premsa periòdicament així com es divulgarà mitjançant material propi, tal com cartells, banderoles o banners.
--
Més informació:
Web de la campanya "Catalunya lliure de bosses"
L'Agència de Residus es planteja regular les alternatives al consum de bosses de plàstic
Europa contra les bosses de plàstic
Prop de 80 ciutats i pobles del Regne Unit ja han prohibit que els seus establiments regalin bosses de plàstic als seus clients, mentre que països com Suècia, Islàndia, Dinamarca o Alemanya han començat a cobrar a qui en vulgui una per endur-se la compra a casa. A França, d'altra banda, París està molt a prop de prohibir-les totalment, cosa que farà Itàlia amb les bosses que no siguin biodegradables a partir de 2010.
Adjunt | Mida |
---|---|
Logo de la campanya | 28.06 KB |