Font: Ajuntament de Collbató
310 llars del municipi han votat en el procés participatiu engegat per l’Ajuntament de Collbató per millorar el servei existent de recollida selectiva porta a porta.
310 llars del municipi han votat en el procés participatiu engegat per l’Ajuntament de Collbató, que s’ha desenvolupat entre el 22 d’abril i fins al 28 de maig. Per tant, aproximadament un 15,5% de totes les llars i activitats econòmiques han escollit una de les tres propostes pel nou model de recollida de residus, treballades amb la Comissió de Residus del Consell municipal de Medi Ambient. El percentatge de participació aconseguit és molt superior als que acostumen a registrar aquests processos (entre el 5 i el 10%). Aquestes dades les ha facilitat l’Alícia Grima, d’Entorna3, consultoria encarregada de realitzar el procés participatiu, en la sessió informativa de retorn de resultats que s’ha fet aquesta tarda a la Sala d’Actes del Casal de Cultura.
Dels 310 vots emesos, un 56% ho han fet digitalment a través de la pàgina web www.collbato.participem.cat mentre que un 44% ho han fet de manera presencial mitjançant els punts de votació habilitats a l’OAC, al Casal de Cultura, els punts informatius o a les escoles La Salut i Mansuet, aprofitant les entrades i sortides.
La proposta 1, que estableix una recollida porta a porta nocturna de totes les fraccions i la recollida de vidre porta a porta de matí, ha resultat guanyadora amb un 56% dels vots. Durant el procés també s’han recollit comentaris i propostes al respecte, que es tindran en compte en el moment de dissenyar el nou servei.
La segona proposta, que establia una recollida porta a porta nocturna de totes les fraccions i la recollida de vidre en contenidor, ha rebut un 12% dels vots. Finalment, la tercera proposta, que establia una recollida porta a porta de dia de la fracció orgànica i la resta i la recollida en contenidors dels envasos, paper-cartró i vidre, ha obtingut un 21% dels vots. En total hi ha hagut 33 vots nuls, degut a la manca de dades, repeticions o perquè no es votava cap de les tres opcions proposades.
Amb l’objectiu de fer arribar la informació al màxim de veïns i veïnes de Collbató es van realitzar dues sessions informatives, on, a part de la informació tècnica els mateixos ciutadans/es membres de la Comissió de Residus van informar sobre les tres propostes. Al voltant d’una cinquantena d’assistents van poder dir la seva sobre els punts forts i els aspectes a tenir en compte de cadascuna de les tres propostes i sobre el servei de recollida actual, així com resoldre els seus dubtes.
També es van fer dos punts informatius, entre setmana i en cap de setmana, amb els que es va informar gairebé 90 llars del municipi. A part, es van lliurar díptics a les famílies mitjançant la participació de les escoles i es va informar de totes les novetats del procés a través de la web de l’Ajuntament, les xarxes socials i la revista Collbató Informa.
Durant el mes de maig també es van realitzar tres rutes pels diferents barris de Collbató, que van comptar amb la participació d’una quinzena de veïns/es, on van poder valorar els punts forts i els aspectes a millorar del servei de neteja viària actual. També van poder comentar in situ tots aquells aspectes que creien millorables en relació a la neteja dels seus barris i fer totes les aportacions necessàries per a tenir-ho en compte en el disseny del nou servei.
A la sessió d’avui els veïns i veïnes participants han pogut preguntar els punts que els generaven dubtes, com ara el horari de recollida de vidre, que queda pendent de definir, o els cubells que es faran servir per al nou sistema, entre d’altres temes.
Un cop finalitzat el procés, es procedirà a dissenyar tècnicament el nou escenari, que entrarà en funcionament de cara al 2018.