El Consell de Ministres aprova finalment el primer pla estatal d¿assignació de drets d¿emissió

09/04/2004 - 00:00
Més informació:
El Real Decreto Ley 5/2004, de 27 d'agost de 2004, per el que es regula el règim del comerç d'emissió de gasos amb efecte d'hivernacle. La Directiva 2003/87/CE del Parlament Europeu i del Consell, de 13 d'octubre de 2003, per la qual s'estableix un regim per al comerç de drets d'emissió de gasos amb efecte d'hivernacle a la Comunitat i per la qual es modifica la Directiva 96/61/CE del Consell. La Decisió 2004/156/CE de la Comissió, de 29 de gener de 2004, per la qual s'estableixen directrius per al seguiment i la notificació de les emissions de gasos amb efecte d'hivernacle de conformitat amb la Directiva 2003/87/CE del Parlament Europeu i del Consell. Pàgina del DMA de la Generalitat sobre el comerç d'emissions.
El Consell de Ministres va aprovar ahir divendres, 4 de setembre, el primer pla estatal d'assignació de drets d'emissió. Aquest pla, que s'aplicarà entre el 2005 i el 2007 i té rang de reial decret, té per objectiu complir els compromisos sobre reducció de l'emissió de gasos que provoquen l'efecte hivernacle 'causant principal del canvi climàtic- adquirits per l'Estat espanyol en el marc del Protocol de Kyoto. És, per tant, un instrument crucial en el camí de l'eficiència energètica i un model econòmic més sostenible. El pla fixa les emissions que poden fer -i que en conjunt són 160'28 milions de tones de mitjana anual de drets d'emissió- els sectors afectats (generació elèctrica, refinatge de petroli, siderúrgia, ciment i calç, ceràmica, vidre i paper) i proposa mesures per a altres sectors, com el transport o la construcció. S'han identificat 1.066 instal·lacions -inicialment, eren 1.097-, corresponents a nou sectors industrials, que en conjunt hauran de satisfer un màxim de 85 milions d'euros anuals. Aquest cost, que sortirà del preu que s'haurà de pagar per les tones que s'emetin de més respecte les assignades inicialment- ha generat molta controvèrsia en el sector, 'és completament assumible', segons la ministra de Medi Ambient, Cristina Narbona. Les instal·lacions incloses en el pla tenen de termini fins al 30 de setembre per sol·licitar les autoritzacions d'emissió a les comunitats autònomes i els drets que els pertoquin al Ministeri de Medi Ambient. L'objectiu del govern és que les emissions entre el 2005 i 2007 s'estabilitzin al nivell dels anys 200-2002, tot i que es preveu un increment del 3,5 / per a les noves instal·lacions afectades.L'any 2012, les emissions no hauran de superar en més d'un 24% les registrades el 1990. Els drets s'assignaran a cada instal·lació durant l'últim trimestre d'aquest any mitjançant una resolució del Consell de Ministres i prèvia consulta amb les comunitats. Les organitzacions ecologistes 'com ara Greenpeace, han qualiticat el pla de 'coherent' i el món sindical també l'ha vist amb bons ulls, ja que es preveu l'establiment de taules de cohesió social. Entre les mesures proposades pel pla trobem la disminució de la velocitat en les vies urbanes i interurbanes, la possible imposició de peatges urbans lligats a la congestió i a l'impacte ambiental, i actuacions dirigides a millorar l'eficiència energètica dels edificis. Altres informacions sobre canvi climàtic a Sostenible:
La nova guia sobre la Directiva Europea de Comerç d'Emissions, un instrument de gran utilitat. Entrevista a Josep Enric Llebot. Recursos en català sobre el canvi climàtic. Un informe reclama a les asseguradores que es prenguin el canvi climàtic més seriosament. El canvi climàtic ajuarà més els països rics i enfonsarà més els pobres. El futur del clima després de Marràqueix. Alteracions produïdes en les plantes i els animals pel canvi climàtic. Senyals ambientals 2002: referències per al mil·lenni.

Relacionats

Butlletí