Una desena de membres del Consell dels Infants i Adolescents de Rubí van participar dimecres 9 a la darrera sessió de participació sectorial per a l'elaboració del Pla de Mobilitat Urbana (PMU) de la ciutat de Rubí. La trobada, celebrada a l'edifici Rubí+D, va servir per detectar aquells elements que, segons els joves, ajuden o dificulten la mobilitat, tant des del punt de vista dels vianants, com de les bicicletes, els vehicles privats i el transport públic.
La sessió, conduïda per l'empresa Indic (Iniciatives i Dinàmiques Comunitàries), va reunir nois i noies d'entre 10 i 14 anys. Després d'una presentació a càrrec de la regidora d'Espai Públic, Obra Pública i Mobilitat, Belén Meneses, els joves van debatre sobre aquells aspectes de la mobilitat urbana que més els preocupen mitjançant un exercici pràctic.
La trobada amb el Consell dels Infants i Adolescents era la darrera sessió de caràcter sectorial que s'organitzava en el marc del procés participatiu del Pla de Mobilitat Urbana. Les anteriors, celebrades entre el 25 i el 26 de setembre, van tenir com a protagonistes la gent gran, els comerciants i els empresaris.
Al llarg d'aquestes trobades, s'han detectat preocupacions similars entre els diferents col·lectius ciutadans. Els problemes d'accessibilitat s'han evidenciat a tots els debats, amb especial menció a les voreres estretes, el mal estat de les lloses i l'absència d'aquest element en algunes zones de la ciutat. També hi ha hagut nombroses aportacions relacionades amb el transport públic, en concret amb els horaris i la freqüència de pas dels autobusos, així com amb la ubicació de les parades. Pel que fa a les demandes específiques d'alguns col·lectius, a la reunió amb els comerciants es va concloure que aquests són partidaris de promoure la vianalització, mentre que els empresaris van fer especial incidència en la connexió amb transport públic dels polígons.
El PMU és el document bàsic que ha de definir les estratègies de mobilitat sostenible i segura de la ciutat. La llei 9/2003 de Mobilitat de Catalunya obliga els municipis de més de 50.000 habitants, com és el cas de Rubí, a disposar d'un pla d'aquestes característiques. Els seus objectius són mantenir els criteris de mobilitat sostenible i segura, recuperar l'espai públic per a usos socials, configurar un sistema de transport més vinculat a la relació cost/eficiència per millorar la competitivitat, augmentar la integració social i l'accessibilitat més universal, planificar el territori i les infraestructures minimitzant les distàncies dels desplaçaments i reduir les emissions de CO2 i altres partícules.
L'Ajuntament ja va presentar els objectius del PMU als ciutadans que van participar als plenaris de mobilitat del projecte Compromís de barri celebrats a finals d'any. En aquelles trobades, entitats i ciutadans a títol individual van exposar la seva percepció sobre la mobilitat als seus barris i al conjunt de la ciutat. A més, el passat mes de maig, es va celebrar una jornada participativa sota el títol de Mou-te, en el marc de la qual diferents ciutadans van poder comprovar de manera pràctica les problemàtiques que condicionen la mobilitat a la ciutat.
Tota la informació extreta d'aquestes trobades s'unirà a les dades objectives de la diagnosi tècnica, que ja està feta, i es presentarà en una sessió de retorn que tindrà lloc el proper 23 d'octubre. L'equip encarregat d'elaborar el PMU espera que, a principis del 2014, s'enceti la fase propositiva, en què es definiran les accions que s'inclouran al pla per als propers sis anys. El grau d'acompliment d'aquestes propostes serà controlat per una Comissió Cívica de Seguiment del PMU.
L'aprovació definitiva del Pla de Mobilitat Urbana anirà a càrrec de l'Ajuntament i la Generalitat de Catalunya. En el marc d'aquest procés, també està prevista l'elaboració d'un Pacte de Mobilitat, que recollirà entre 15 i 20 accions estratègiques relacionades amb aquesta qüestió.