El cotxe elèctric agafa embranzida

Barcelona tindrà prop de 200 endolls més aquest estiu per fomentar la mobilitat elèctrica
NÚRIA MAHAMUD | www.lamalla.cat
11/05/2009 - 00:00

No contamina, és silenciós i consumeix com una planxa. Però li està costant arrencar. El cotxe elèctric es ara per ara una de les millors solucions per desplaçar-se de manera sostenible davant alternatives més controvertides com els biocombustibles o l'utòpic cotxe d'hidrogen amb una cara bateria de liti. No obstant això, la seva presència a Espanya és merament anecdòtica. Es calcula que només circulen uns 60 cotxes elèctrics a tota Espanya (a França circulen uns 15.000), una xifra que pot començar a canviar amb els ajuts que estan posant en marxa el Govern central i els ajuntaments.

"Quan algú està interessat en comprar-se un cotxe elèctric el primer que pregunta és on recarregar la bateria i si se la pot emportar a casa; però pesa 300 quilos!", explica Josep Viver, director de l'empresa de vehicles elèctric Eco-Car i membre de l'Associació Espanyola per a la Promoció de Vehicles Elèctrics i no contaminants. Per qui té pàrquing la solució és fàcil, perquè sempre tindrà un endoll a mà, però si el cotxe dorm al carrer, on s'endolla?

La falta d'estacions per recarregar les bateries i la poca autonomia dels cotxes elèctrics, uns 80 km, han frenat fins ara la seva popularització. El projecte Movele, coordinat per l'Institut per a la Diversificació i l'Estalvi de l'Energia (IDAE) pretén que hi hagi uns 2.000 vehicles elèctrics circulant per tota Espanya l'any 2010 i instal·lar 500 punts de recàrrega perquè els cotxes puguin fer provisió d'energia. El pla pilot s'implantarà només en tres ciutats, Madrid, Sevilla i Barcelona, i vol implicar les administracions locals en crear places d'aparcament reservades per aquests vehicles, punts de recàrrega i la utilització del carril bus-taxi.

Barcelona incorpora prop de 200 punts de recàrrega
Dins aquest projecte, l'Agència d'Energia de Barcelona instal·larà aquest estiu 191 endolls per fomentar l'ús de l'automòbil elèctric tant entre el sector professional com els particulars. Altres facilitats per impulsar la mobilitat elèctrica seran la ubicació de punts de recàrrega en zones de càrrega i descàrrega i la reserva de dues places per a vehicles elèctrics a cada pàrquing municipal.

L'altre gran handicap que arrossega el cotxe elèctric és la seva escassa velocitat punta, uns 80 km/h, fet que el converteix en un mitjà de transport exclusivament urbà. Però la indústria comença a donar passos de gegant. Els models de bateria estan millorant i en un futur proper està previst que apareguin al mercat vehicles amb autonomia de fins a 200 km i una velocitat que podria arribar als 100 km/h. No és velocitat de fórmula 1, però els elèctrics també tenen la seva pròpia cursa de carreres: el Rally Phebus, que aterrarà el 30 de maig a Montmeló i recorrerà 400 km fins a Toulouse.