El Govern aprova el Pla estratègic de la bicicleta

L'any comença també amb l'aprovació de les línies mestres del nou Pla de Transport de Viatgers
Redacció
08/01/2009 - 00:00

Una vegada constatat que l'ús de la bicicleta s'està generalitzant entre la població catalana, com ho demostra per exemple l'èxit del sistema de lloguer Bicing a la ciutat de Barcelona, la Generalitat es proposa ara fomentar-ne el seu ús a tot Catalunya. Així ho pretén el Pla estratègic de la bicicleta 2008-2012, aprovat aquesta setmana pel Govern català i que preveu crear nous carrils i millorar les condicions de seguretat d'aquest mitjà de transport, així com afavorir la seva integració planificada i coherent en el sistema de mobilitat català.

Els principals eixos estratègics d'aquest pla són:

  • Elaborar un inventari de tots els camins i vies susceptibles de ser carrils bici o vies pedalables
  • Impulsar la construcció d'una xarxa de 1.200 quilòmetres de carrils bici per al 2026, tal i com preveu el Pla d'Infraestructures de Catalunya. El pressupost total d'aquesta actuació és de 100 milions d'euros
  • Crear un manual de disseny per a la construcció de la xarxa: característiques geomètriques, enllumenat, estacionament i senyalització
  • Crear una normativa que reguli tots els aspectes referents a la bicicleta i les noves vies previstes
  • Prioritzar la seguretat del ciclista mitjançant la pacificació del trànsit, la classificació de zones amb velocitat reduïda i el manteniment i neteja de les infraestructures
  • Afavorir la intermodalitat amb els altres mitjans de transport públic, adaptant llocs per transportar les bicicletes al seu interior i modificant els horaris i els requisits d'admissió
  • Establir espais segurs per la guarda i custòdia de bicicletes
  • Promocionar l'ús de la bicicleta a través de campanyes de comunicació
  • Formar en l'ús correcte de la bicicleta des de les escoles i autoescoles
  • Impulsar la compatibilitat del Bicing de diferents ciutats

En aquest darrer punt, el Govern es proposa a mitjà termini crear un sistema integrat que permeti als usuaris del Bicing a la ciutat de Barcelona desplaçar-se pels diferents municipis de l'àrea metropolitana amb el mateix servei de préstec de bicicletes. Tanmateix, aquest projecte, conegut com Àrea Bicing, no preveu en principi que bicicletes i estacions siguin compatibles amb les de Barcelona ciutat.

Una xarxa de grans itineraris
Pel que fa a la construcció de 1.200 kilòmetres de carrils bici per al 2026, el pla estableix com a primera fase l'adequació dels eixos principals del territori a la mobilitat ciclista de manera que tots els ciutadans puguin disposar de vies ciclistes com a alternativa al vehicle motoritzat en els seus desplaçaments. 

D'aquesta manera, es proposa crear grans itineraris de bicicleta que, en alguns casos, aniran paral·lels als eixos viaris i, en altres, aprofitaran vies pedalables existents. Amb aquest model, es crearà una xarxa completa útil tant per a recorreguts llargs com per a desplaçaments curts.

Paral·lelament, el pla estableix que el Govern col·laborarà amb ajuntaments i diputacions per a impulsar conjuntament el creixement i manteniment de les pistes ciclistes secundàries (carrils bici municipals, vies verdes intermunicipals, etc.).

Nou Pla de Transport de Viatgers
D'altra banda, el Govern també ha aprovat les línies mestres del nou Pla de Transport de Viatgers. Crear noves infraestructures -per exemple línies de tren o estacions de busos-, però també fer una cosa aparentment tan simple com adaptar els horaris, són algunes de les mesures que s'aplicaran fins l'any 2012. Els usuaris d'autobusos, línies de Rodalies i trens d'alta velocitat seran els principals beneficiaris d'aquesta sèrie de millores.

Actualment el 28% dels catalans usen el transport públic. La Generalitat aspira que aquesta xifra pugi fins al 31%. Esgrimeix raons mediambientals com que es reduirien les emissions de diòxid de carboni (CO2) en un 6,5% o el consum d'energia en un 4,6%. Però no només això. També estima que el nombre dels accidents de trànsit baixaria el 8,22%.

En aquest sentit, els principals objectius a assolir són:

  • Incrementar un 30% l'oferta de serveis d'autobús, amb 24 noves comunicacions directes, 16 semidirectes i reforçar les línies existents
  • Crear 9 línies de Rodalies a Tarragona, Lleida i Girona, i establir 5 noves línies de regionals d'alta velocitat
  • Reestructurar la xarxa de Rodalies de Barcelona i millorar les freqüències de pas i la capacitat dels trens
  • Estendre la integració tarifària al conjunt de Catalunya l'any 2012
  • Afavorir la intermodalitat i la coordinació horària i funcional dels diferents modes de transport, per reduir el temps d'espera en els transbordaments
  • Adaptar tota la xarxa de transport públic a persones amb mobilitat reduïda i discapacitat sensorial
  • Implantar 9 carrils bus interurbans, així com 9 noves estacions d'autobús i marquesines per fomentar l'ús del transport públic
  • Potenciar la informació a l'usuari, mitjançant la incorporació de les noves tecnologies per oferir dades actualitzades arreu del territori
  • Destinar un total de 840 milions d'euros per als serveis de transport públic per carretera en el període 2008-2012

--
Més informació:

El Govern aprova el Pla Estratègic de la bicicleta
El Govern aprova el Pla de Transports de Viatgers 2008-2012
Etiquetes: 
AdjuntMida
Image icon Carril bici a Barcelona19.48 KB

Relacionats

Butlletí