El grup Bon Preu reduirà el consum de bosses de plàstic

El Departament de Medi Ambient dóna tot el seu suport institucional i tècnic a una iniciativa que ha sorgit del sector
SOSTENIBLE / DMAH
20/02/2008 - 00:00

L’objectiu de Bon Preu és reduir en un any un 20% del consum de bosses de plàstic d’un sol ús als seus establiments

 

El conseller de Medi Ambient i Habitatge, Francesc Baltasar, i el director comercial del grup Bon Preu, Antoni Amblas, han signat avui un pacte per a la reducció de bosses de plàstic d’un sol ús. Per part del Departament també hi ha assistit la gerent de l’Agència de Residus de Catalunya, Genoveva Català. Amb aquest conveni, el Departament dóna tot el seu suport institucional a una iniciativa sorgida des del sector per reduir el consum de les bosses de plàstic amb nanses i fomentar-ne la reutilització. El grup Bon Preu disposa de 110 establiments d’alimentació a Catalunya —entre els supermercats Bonpreu, Esclat i Orangutan—, i des de l’any 2003 col·labora amb l’Agència de Residus de Catalunya tot implicant-se en diversos projectes de prevenció.

Les actuacions que integren aquesta iniciativa suposen: retornar en efectiu al client 0,02 € per cada bossa que no s’agafi (calculant que es fa servir una bossa per cada 10 € de compra); oferir bosses compostables a 0,05 € la unitat com a bossa alternativa; reduir el gramatge i les tintes de les bosses de plàstic d’un sol ús, i no oferir-les indiscriminadament, a més de posar en marxa una campanya comunicativa per al foment de la reutilització de les bosses. Així mateix, el grup Bon Preu manté les alternatives de la caixa de cartró, la bossa de plàstic rígid i la bossa compostable reutilitzables, que promou des de fa anys als seus establiments.

La campanya comunicativa d’aquest pacte per a la bossa pretén afavorir també l’ús de bosses de cartró rígid, bosses compostables, i l’ús del cabàs i del carretó de rodetes. Per això, la seva proposta gràfica consisteix a un gran cubell i un carretó metàl·lics i l’eslògan “Millor que una bossa de plàstic. Deixa la bossa d’un sol ús i emporta’t el seu valor”.

Objectius ambientals en xifres

El propòsit de la cadena de supermercats és reduir en un any un 20% el consum de bosses de plàstic d’un sol ús als seus establiments, i un 25% de tones de plàstic que s’utilitzen per fabricar-les. Durant l’any 2007, l’empresa de distribució alimentària estima que ha distribuït 50 milions de bosses de plàstic d’un sol ús. Bon Preu és conscient de l’impacte ambiental de la seva activitat i, alhora, de la capacitat que té d’incidir sobre els seus clients amb una campanya com la que ara posa en marxa.

Els objectius de l’actuació del grup Bon Preu tenen coincidències importants amb els que defineix el Programa de gestió de residus municipals (Progremic) 2006-2012, que es troba en fase d’informació pública i que proposa una reducció de les bosses de plàstic en un 30% per al 2009 i en un 50% per al 2012. El Departament de Medi Ambient i Habitatge també valora que el suport institucional a una actuació d’aquest tipus pot tenir capacitat d’influència en l’assoliment d’un acord voluntari sobre la bossa de plàstic amb el conjunt del sector.

Un 2% del residu municipal

Les bosses de plàstic suposen aproximadament el 2% dels residus municipals que es produeixen a Catalunya. Segons un estudi encarregat per l’Agència de Residus de Catalunya a final de 2006, l’estimació de consum a Catalunya és de 10 milions de bosses setmanals. Entre els seus impactes destaca el consum de recursos, energia, emissions de gasos d’efecte hivernacle i suposen un impacte visual en el medi ambient i un perill per a la fauna quan s’abandonen incontroladament. D’altra banda, han esdevingut símbol del consum sense control.

Diversos països i ciutats de tot el món, com ara Austràlia, Irlanda, França i, recentment, la ciutat de Londres estan prenent mesures diverses per frenar el consum i fomentar la reutilització de les bosses de plàstic. L’Agència de Residus de Catalunya disposa del Conveni de prevenció de residus municipals des de l’any 2002, per impulsar projectes de prevenció de residus municipals amb entitats públiques i privades de Catalunya. Des de l’any 2004, l’Agència ha donat suport a 115 projectes d’ens locals, entitats sense ànim de lucre i universitats que inclouen actuacions per a la reducció de les bosses de plàstic d’un sòl ús.

Des del mes de març de 2006, l’Agència de Residus de Catalunya està treballant per assolir un acord voluntari amb la distribució alimentària, a fi d’implantar mesures de reducció de forma voluntària en l’àmbit dels envasos, especialment les bosses de plàstic.

Etiquetes: 

Relacionats

Article

Del 5 a l’11 de maig i en el marc de la celebració de la Setmana Internacional del Compost (International Compost Awareness Week – ICAW2024) diverses deixalleries del Bages o del Vallès Oriental oferiran compost gratuït provinent de les restes orgàniques.

Notícia

La presentació de la Declaració Futur sense Tòxics, impulsada per Rezero i amb més de setanta adhesions de professionals dels àmbits de la recerca i de la salut, obté una àmplia repercussió mediàtica.

Notícia

Prop de 60 persones participen en la darrera jornada del Compromís Barcelona Plàstic Zero, on es van compartir bones pràctiques i diferents organitzacions de la ciutat van poder teixir aliances entre elles. L'Ajuntament de Barcelona ofereix una reducció del preu públic de recollida de residus comercials en cas d'aplicar accions de reducció o eliminació dels plàstics d'un sol ús.

Butlletí