El Pla Nacional de Qualitat de l'Aire arribarà al Consell de Ministres al juliol

Font: Europapress

17/02/2011 - 00:00
El Ministeri de Medi Ambient i Medi Rural i Marí (MARM) elevarà al Consell de Ministres durant el mes de juliol el Pla Nacional de Qualitat de l'Aire, sobre el qual el departament que dirigeix Rosa Aguilar, començarà a treballar "la setmana que ve" en col.laboració amb els ajuntaments i les comunitats autònomes.

Així, ho ha explicat la ministra, qui ha concretat que la setmana vinent  el director general de qualitat de l'aire convocarà els directors d'aire de totes les comunitats autònomes i la Federació Espanyola de Municipis i Províncies (FEMP) per iniciar tres plans d'anàlisi i diagnòstic de "les tres substàncies més contaminants" que, segons ha precisat, són partícules en suspensió (PM10), el diòxid de nitrogen (NO2) i l'ozó.

Un treball des de la cooperació
A més, ha precisat que s'inicia el treball "des de la col.laboració i la cooperació" amb les autonomies i els ajuntaments amb "un horitzó temporal" pel que, "de març a maig", es realitzarà un grup de treball que va a dissenyar totes i cadascuna de les mesures que es proposaran. Posteriorment, ha assenyalat que al juny s'obrirà un període de participació pública i que la proposta de pla es portarà al Consell Assessor de Medi Ambient, per després, al juliol, portar-lo al Consell de Ministres perquè l'aprovi.

"Hem entès que era temps suficient per al treball en comú, per a la col.laboració i la cooperació institucional, perquè parlar de la qualitat de l'aire és parlar de la salut de la ciutadania i hem de implementar mesures amb caràcter ràpid", ha manifestat Aguilar.

La ministra ha celebrat que tots els consellers de medi ambient autonòmics així com un representant de la Federació Espanyola de Municipis i Províncies (FEMP) han acceptat "el cronograma temporal proposat pel Ministeri de Medi Ambient".

En aquest sentit, ha subratllat el respecte del seu departament per les competències de cada administració, per això ha afegit que cadascuna d'elles-ajuntaments, comunitats autònomes i Govern - "exercirà les seves" i que, en cas de concurrència de competències, funcionarà el principi de subsidiarietat, i l'administració a qui millor s'adeqüi la tasca en qüestió, serà l'encarregada de desenvolupar-la  i portar-la a terme.

Es podria limitar a 30km/h el trànsit a les ciutats
Així mateix, ha indicat que durant la reunió s'ha constatat que el trànsit és un "element clau, essencial i fonamental a l'hora de parlar de la qualitat de l'aire" de manera que es contemplaran mesures de diagnòstic, d'informació i conscienciació; de bones pràctiques; de mobilitat sostenible, d'R+D, d'incentius a solucions més netes i que totes elles es treballaran de forma transversal amb altres ministeris.

"Estic plenament convençuda que donarà bons resultats", ha confiat Aguilar, alhora que ha afegit que cal "implantar mesures amb caràcter ràpid" i que per a això compten a més amb la Llei d'economia sostenible i el seu capítol de Mobilitat sostenible i el Pla de Seguretat Viària, que preveu algunes mesures de millora de la qualitat de l'aire. Entre aquestes mesures ha parlat de la possibilitat de limitar a 30 quilòmetres per hora el trànsit a les ciutats que contribuirà a millorar la qualitat de l'aire.

Dins d'aquestes mesures, la ministra ha apuntat que en la reunió no ha "exclòs, ni de bon tros", la possibilitat de revisar la fiscalitat dels vehicles, analitzant les possibilitats disponibles per millorar la qualitat de l'aire mitjançant els impostos de circulació, matriculació i de carburants, encara que ha insistit que "l'objectiu no és recaptar més". "Anem a veure quines possibilitats tenim", ha acotat.

Els ecologistes veuen positiu el Pla, però recorden que la llei actual no es compleix
Greenpeace i Ecologistes en Acció han mostrat les seves reticències respecte a la futura posada en marxa d'un Pla Nacional de Qualitat de l'aire. El responsable de campanyes de Greenpeace, Mario Rodríguez, ha qualificat de "positiva" la iniciativa del ministeri encara que ha assenyalat que la 'boina' de contaminació que ha aparegut en els últims dies en diverses ciutats espanyoles "és conseqüència de l'incompliment de la llei actual ".

El portaveu de Greenpeace també ha fet una crida al ministeri que dirigeix Rosa Aguilar per abordar el tema "amb més serietat". "Està molt bé dialogar però cal vetllar perquè les lleis es compleixin", ha afegit. Així mateix, ha demanat que el futur Pla inclogui mesures concretes com el desenvolupament d'una llei de mobilitat sostenible per reduir el trànsit a les ciutats o una pressió fiscal sobre els cotxes que més contaminen.

Per la seva banda, un dels responsables de la campanya de qualitat de l'aire d'Ecologistes en Acció, Paco Segura, ha assegurat que "ja era hora" que es posés en marxa un Pla Nacional de Qualitat de l'aire ja que, segons la seva opinió , es tracta d'una demanda "molt urgent" que posarà "límits a la degradació de la salut dels ciutadans".

El portaveu d'Ecologistes ha recordat que tant l'administració central com les comunitats autònomes "tenen l'obligació" de posar en marxa aquests plans, tal com recull en la Llei de Qualitat de l'Aire perquè "les actuacions puntuals poques vegades solucionen el problema".

Relacionats

Notícia

L’avantprojecte de llei de l’impost sobre les emissions portuàries dels grans vaixells ja ha quedat enllestit perquè el Govern el pugui aprovar en breu, previ dictamen del Consell de Treball, Econòmic i Social. El text ha superat la fase d’audiència i informació pública i s’han tingut en compte les al·legacions de totes les parts interessades.

Acte
05/10/2023 - 10:00
Hall del centre cívic El Rieral
Article

Dues estacions de qualitat de l’aire de Barcelona i una de Vic s’integren en el projecte europeu WatchPlant.

Butlletí