El Ple de l'Ajuntament de VNG aprova el nou model de recollida de residus

Font: Ajuntament de VNG

21/02/2020 - 08:30

El Ple de l'Ajuntament de Vilanova i la Geltrú ha donat llum verda al canvi de model de recollida de residus municipals i a treballar per a l'aplicació d'un sistema de pagament per generació. També s'ha aprovat l'adhesió al Pla Estratègic de la Bicicleta 2025 que, entre d'altres, preveu la creació d'una cicloestació per millorar la connexió intermodal amb les xarxes de transport públic.

El Ple de l'Ajuntament de Vilanova i la Geltrú ha donat llum verda al canvi de model de recollida de residus municipals i a treballar per a l'aplicació d'un sistema de pagament per generació. La proposta ha rebut el suport dels grups del govern municipal i de Som VNG, mentre que PSC i C's han retret falta de debat.

En nom del govern municipal, la regidora d'Espai Públic i Medi Ambient, Marta Jofra, ha recordat que el canvi de model de recollida de residus és una de les prioritats d'aquest mandat corporatiu. “Presentem aquesta proposta amb l'objectiu d'avançar cap a una economia circular i una millor gestió dels residus”, ha afirmat. A banda d'argumentar la necessitat de canviar el model actual “que no és ni sostenible ni viable”, la regidora ha apuntat també “una motivació social”, ja que es preveu la creació de 46 llocs de treball, així com de gestió de l'espai públic, ja que s'alliberaria la superfície que ocupen els 1.750 contenidors actuals.

Entre les dades que evidencien la necessitat de fer el canvi, la regidora Marta Jofra ha assenyalat que la capital del Garraf genera anualment 35.379 tones de residus de les quals només un 38% es recullen selectivament. El sistema actual, en base a contenidors de cinc fraccions no augmenten la recollida selectiva sinó que en els darrers anys els índexs han patit una tendència a la baixa. Els detalls, ha dit, s'hauran de preveure en l'estudi de detall.

Al setembre es va encarregar un estudi per tenir una diagnosi i pla d'actuació de millora de la recollida selectiva que ha tingut com a resultat la proposta d'un nou model de recollida de residus que combina diferents models en funció de la tipologia d'usuaris i de les característiques geogràfiques i socials de cada barri de la ciutat. Així mateix, ha afegit la regidora, s'està estudiant la possibilitat d'internalitzar la gestió del servei i s'ha sol·licitat una subvenció a l'Agència Catalana de Residus, que permetria finançar-ne una part.

El grup municipal de Som VNG ha votat a favor de la proposta, tot argumentat que l'emergència climàtica i social reclama “actuar com a ciutat” i, malgrat les dificultats, “promoure canvi d'hàbits”. El regidor Enver Aznar ha manifestat que “caldrà fer molta pedagogia i que el nou model arribi a tothom, sobretot se n'ha d'informar els treballadors de Valoriza”.

Per part del grup de C's, la portaveu Erika Quintero ha recriminat al govern que no se'ls permetés ser a les comissions d'estudi. D'altra banda, ha qüestionat que el model porta a porta sigui el més adequat: “nosaltres apostem pel model de contenidors i gestió indirecta, i alhora incrementar la bonificació per incentivar que es recicli més. Veiem molts inconvenients en el porta a porta –ha afirmat-, pels quals el govern no té previst un pla B”.

Per part del PSC, el regidor Gerard Llobet ha anunciat el no a la proposta, per “denunciar el poc marge per estudiar-la”. El regidor ha argumentat que “no ens tanquem a nous models de recollida, ni a la incorporació de nous treballadors”, però ha retret que sigui “l'única proposta de model que s'ha posat sobre la taula”. Llobet ha lamentat que aquest tema acabi sent, segons el seu grup, “un tema del govern” i no “un tema de ciutat”.

Acords per una mobilitat més sostenible

Altres temes aprovats al Ple municipal han estat l'adhesió al Pla Estratègic de la Bicicleta 2025 que, entre d'altres, preveu la creació d'una cicloestació per millorar la connexió intermodal amb les xarxes de transport públic. També s'ha acordat iniciar la modificació de l'Ordenança municipal de circulació. “El document actual té una antiguitat de 12 anys, i en aquest temps han aparegut nous elements de mobilitat, com els vehicles de mobilitat personal”, ha argumentat el regidor de Mobilitat, Antoni Palacios. El nou text també ha de tenir en compte la inclusió de Vilanova i la Geltrú dins la “Zona de Baixes Emissions” i el compromís de la ciutat de prendre mesures per “avançar cap a una mobilitat més sostenible”.

En el capítol de mocions, han obtingut unanimitat la proposta de C's per a la defensa i suport del sector agrícola, i la del PSC, per uns pressupostos més justos i reals en educació. Per contra, ha decaigut una altra moció del grup socialista, sobre els pressupostos de la Generalitat de Catalunya per a Vilanova i la Geltrú. En els primers minuts del Ple l'alcaldessa ha hagut de suspendre temporalment la sessió, per les protestes d'un grup de ciutadanes i ciutadans que interrompien les intervencions.
 


 

Categories: 

Relacionats

Notícia

Des de fa setmanes hi ha instal·lades unitats de recollida lateral de quatre fabricants diferents.

Acte
21/04/2024 - 11:00
Platja llarga de Vilanova i la Geltrú
Notícia

Amb aquesta iniciativa, el municipi aposta per una gestió de residus més sostenible i eficient, substituint els tradicionals contenidors dels carrers per la recollida domiciliària.

Butlletí