Font: Port de Barcelona
D’esquerra a dreta, el CEO d’Urban Air Purifier, Joaquín Cusí; la presidenta del Port de Barcelona; Mercè Conesa; i el market leaderdel sud d’Europa de Clear Channel, Jordi Sáez.
El dispositiu ha estat desenvolupat conjuntament per Clear Channel i l’empresa barcelonina Urban Air Purifier. És capaç de purificar el 99% de les partícules i el 80% dels gasos nocius per a la salut, ha estat dissenyat i fabricat per tal d’eliminar gasos tòxics com el Monòxid de Carboni (CO), NOx, compostos orgànics volàtils i també les partícules PM10 i PM2.5. La capacitat de purificació de l’equip és equivalent a 20 arbres.
La multinacional de publicitat exterior Clear Channel ha instal·lat al Port de Barcelona el primer prototip integrat en el mobiliari urbà publicitari que redueix la contaminació i genera espais d'aire net a la via pública. La creació d’aquest mupi digital o marquesina amb purificació activa de l'aire s'ha dut a terme de manera conjunta per la multinacional del sector publicitari i l'empresa barcelonina Urban Air Purifier.
El dispositiu, que és capaç de purificar el 99% de les partícules i el 80% dels gasos nocius per a la salut, ha estat dissenyat i fabricat per tal d’eliminar gasos tòxics com el Monòxid de Carboni (CO), NOx, compostos orgànics volàtils i també les partícules PM10 i PM2.5, causants de malalties com el càncer de pulmó o l'ictus. En concret, el mupi és capaç de purificar l’aire que contaminen 3.000 cotxes en circulació dins de la seva zona d’influència (al voltant de 40 metres). La capacitat de purificació d’aquesta marquesina és comparable al que purifiquen 20 arbres o el que filtren 1.320 mascaretes, segons dades d’Urban Air Purifier.
Aquesta iniciativa d'ús de sistemes híbrids de mobiliari urbà publicitari amb sistema de purificació d'aire és pionera a nivell mundial. El projecte ha comptat amb la col·laboració del Port de Barcelona, on Clear Channel gestiona la publicitat exterior. La nova instal·lació permet crear petites illes d’aire més net a nivell local i és una de les iniciatives del port català que s’integren en la seva estratègia d’innovació i creació de solucions de millora en el seu entorn, inclosa la qualitat de l'aire.
El Port de Barcelona recorda, però, que la seva estratègia per reduir a mínims les emissions de l’activitat portuària passa per la transició energètica, fomentant l’ús d’energies netes, i per l’electrificació dels molls, projectes ambdós ja en marxa. Amb aquests projectes, l’any 2030 les emissions originades per l’activitat portuària s’hauran reduït en un 50% en el cas dels gasos d’efecte hivernacle i en un 51% els NOX, assolint també una reducció important en les partícules PM10 i PM2,5.
Urban Air Purifier ha desenvolupat aquest equip en col·laboració amb diverses universitats i centres tecnològics, com la Universitat Politècnica de Catalunya, la Universitat de Barcelona, el Centre Superior d'Investigacions Científiques i Eurecat.
Per a Jordi Sáez, market leader del sud d'Europa de Clear Channel, "aquesta és una innovació molt rellevant ja que la contaminació de l'aire és la causant de més de nou milions de morts cada any al món i de la pèrdua en la qualitat de vida de molts més milions de persones. Cada equip, com l'instal·lat al Port de Barcelona, té un abast d'uns 40 metres pel que es poden crear passadissos d'aire net en diferents zones de les ciutats on hi hagi problemes de contaminació i qualitat de l'aire". Així mateix, afegeix que "gràcies a la feina conjunta d’Urban Air Purifier amb Clear Channel i la col·laboració del Port de Barcelona, hem pogut desenvolupar i provar amb magnífics resultats un dispositiu que clarament ajuda a les marques a comunicar, alhora que redueix la contaminació atmosfèrica i compleix el nostre propòsit de millorar la vida a les ciutats".
Per altra banda, la presidenta del Port de Barcelona, Mercè Conesa, ha reafirmat la seva aposta per la col·laboració público-privada, la innovació i la sostenibilitat, eixos estratègics del IV Pla Estratègic 2021-2025 de l’entitat, que ha estat presentat recentment. “Estem construint el port del futur, encarant els escenaris de futur post pandèmia amb la participació dels agents econòmics, socials i empreses que ens ajudin a garantir el seu posicionament competitiu en els escenaris més desitjats”, ha explicat Mercè Conesa.
Amb aquesta iniciativa, Clear Channel posa de manifest la seva aposta per la sostenibilitat i la contribució del mobiliari urbà publicitari per millorar la vida a les ciutats.