El Premi Disseny per al Reciclatge convida a pensar sobre negocis i materials més sostenibles

Sostenible.cat
11/03/2013 - 00:00

Els tallers rePIenZZA i Materbrunch organitzats des de l'Agència de Residus de Catalunya conviden a la reflexió i al networking de professionals del món del disseny i la indústria.

Uns premis amb trajectòria i actes de difusió d'alt valor afegit
Des de l'any 2001, el Premis DXR han permès mostrar com el món de la indústria i el disseny ha internalitzat la gestió de residus en els seus processos, incorporant-los com a nous materials i minimitzant al màxim la seva generació. Des de barreges asfàltiques, automòbils, tèxtils, packaging, productes electrònics, fins a iniciatives i estratègies impulsades des d'escoles de disseny o associacions; han estat premiades al llarg de les anteriors sis convocatòries.

La difusió de les bases dels Premis Disseny per al Reciclatge 2013 de l'Agència de Residus de Catalunya (ARC) de la Generalitat de Catalunya, on es compta sempre amb presentació de Pilar Chiva, directora de l'Àrea de Prevenció i Foment del Reciclatge de l'ARC; resulta una gran oportunitat per conèixer de prop aquests premis de caràcter bianual. La present candidatura finalitza el seu període de presentació de propostes el proper 15 de març.

En aquest cas, la presentació dels Premis DXR 2013 ha comptat amb diversos actes, entre els quals destaquen dos. Per una banda,  el taller rePIenZZA. Com fer més sostenible un servei de pizza a domicili?' (celebrat el passat 7 de febrer en l'auditori del FAD) coorganitzat, conjuntament amb l'Agència de Residus de Catalunya, per  l'Associació de Disseny Industrial (ADI-FAD) i la xarxa social d'ecodisseny o2Spain.org. Per altra banda, el Mater Bruch (26 de febrer al Fòrum del FAD) que ha comptat amb la col·laboració de Materfad.

RePPIenZZant noves maneres d'oferir serveis de qualitat
La finalitat del taller era posar sobre la taula un nou paradigma: "és possible passar del fastfood a domicili al fastgood&sustainablefood a domicili?". Aquesta era la clau. Plantejar un model de negoci que rentabilitzi la comoditat de menjar a casa sense deixar d'oferir un servei de qualitat: menjar sa, mínima generació de residus en la producció, packaging i eliminació final, coherència social, etc. Tots aquests valors sembla que són contraris a un servei de #fastfood i a domicili, però no ha de ser així. Per a enriquir el desenvolupament del brainstorming del taller, es va comptar amb el servei de pizzes d'una empresa que ha incorporat la sostenibilitat en el seu servei: MuccisPizza.

La participació dels assistents al taller va ser molt activa i, en molts casos, experta; i va permetre recopilar un conjunt de propostes en cadascuna de les etapes del cicle de vida del servei de pizza a domicili: la comunicació, el packaging, els ingredients, la producció i la distribució.

Finalment es van elaborar 25 propostes, algunes d'elles similars i complementàries, les quals seran publicades properament per l'ARC. Aquestes idees són el resultat d'un brainstorming resultat del treball pluridisciplinar dels 37 participants (dissenyadors, estudiants de disseny, ambientòlegs i comunicòlegs) que pot permetre a empreses del sector a replantejar part dels seus processos. (La imatge us portarà al vídeo sobre la sessió)

Un brunch de materials sostenibles al Materfad
Javier Peña
, director científic de Materfad. Centro de Materiales de Barcelona, va realitzar una ponència sobre com els residus han passat a ser un recurs per a fabricar nous materials. També es va comptar amb la presència d'empreses que van presentar els seus productes: com Enreco 2000 S.L i la recuperació de l'oli dels pneumàtics; i Weidner Ibérica S.L.U i els seus polímes reciclats per a mobiliari.

El networking també va ser el punt fort d'aquest esdeveniment, clau en l'èxit d'aquestes experiències i de l'evolució i creixement dels premis. En aquest cas també es va amenitzar la trobada amb el servei d'un brunch per als assistents.

Etiquetes: 

Relacionats

Butlletí