El Premi Escoles Verdes 2020 es reparteix entre les comarques del Pla d’Urgell, el Vallès Oriental, la Garrotxa i la Selva

Font: Generalitat de Catalunya

18/12/2020 - 11:00

 

El premi en la categoria d’un treball en xarxa es reparteix enguany entre dues iniciatives: la de l’Institut Vinyes Velles i l’Escola Mogent de Montornès de Vallès pel seu projecte ‘El tresor del camí fluvial’, i la de l’Institut La Garrotxa per ‘Acció Moixina’. L’Institut de Santa Coloma de Farners s’ha emportat el premi a la millor trajectòria continuada en el procés d’ambientalització integral del centre.

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, i el conseller d’Educació, Josep Bargalló, han lliurat aquest dijous el Premi Escoles Verdes 2020, que enguany s’ha repartit entre escoles i instituts de les comarques del Pla d’Urgell, el Vallès Oriental, la Garrotxa i la Selva. En el marc de la XVII trobada d’Escoles Verdes, que enguany ha estat virtual, el conseller Calvet ha agraït la feina dels centres per aconseguir i mantenir aquest distintiu, “que és constant, quotidià, i que implica molta gent”.

El conseller ha felicitat especialment les 65 noves escoles que s’han incorporat a aquest programa, que suma ja més de 850 escoles adherides. “El mapa cada dia és més verd” ha dit Damià Calvet.

En la seva intervenció el conseller també ha destacat, en moments com la situació actual, la relació entre medi ambient i salut i ha encoratjat a les escoles a continuar apostant per la sostenibilitat. “L’escola és l’inici de tots els camins i si des de cada escola, des cada municipi treballem per què Catalunya tinguem un medi ambient més saludable, també estarem treballant per a què tinguem un planeta més saludable”, ha afirmat Calvet.

Per la seva banda, el conseller Bargalló ha recordat l’excepcionalitat de l’acte d’enguany a causa de la pandèmia, i que “els moments que estem ens recorden més que mai la importància de la sostenibilitat, la proximitat, la natura i el fet de treballar pel futur nostre des de casa nostra”.

Bargalló també ha donat la benvinguda als 65 centres que entren a formar part del programa escoles verdes “perquè representeu la diversitat territorial, educativa, natural i de projecte de país. Felicitats als que ja hi sou fa temps i que avui es reconeix fets concrets de la vostra trajectòria. Perquè és fonamental l’arrelament al territori, la sostenibilitat, el pensament km 0, el pensament crític pel que fem i el positiu pel que tirem endavant”.

 

Millor actuació singular al Pla d’Urgell

Enguany, el premi a la millor actuació singular dins o fora del centre educatiu  ha estat per a l’Escola Minyons d’Urgell de Fondarella (Pla d’Urgell), per “Fondarella, Flora i Fauna”. El jurat ha destacat que es tracta “d’un projecte molt competencial i vinculat al currículum, on l’entorn és el context d’aprenentatge i l’alumnat és el protagonista”. També es valora molt positivament que l’actuació s’ha pogut mantenir i adaptar durant el confinament i que “el resultat comunicatiu d’aquest projecte és molt atractiu i de molta qualitat”.

D’altra banda, la categoria d’un treball en xarxa realitzat conjuntament amb altres agents del territori (altres centres educatius o institucions o entitats), per a la millora ambiental dels diferents centres que participen en el projecte i del seu entorn, ha estat repartida. Concretament, entre el Vallès Oriental i la Garrotxa. Així, el jurat ha acordat atorgar el premi a l’Institut Vinyes Velles i l’Escola Mogent de Montornès de Vallès pel seu projecte “El tresor del camí fluvial”, i a l’Institut La Garrotxa en nom de les escoles verdes de la Garrotxa que participen de forma conjunta en l’actuació “Acció Moixina”.

Del primer, el jurat valora que els alumnes han estat el vehicle del seu aprenentatge, la vinculació a l’entorn i el treball en xarxa entre els dos centres educatius. També el vincle curricular i competencial del projecte, així com la proposta comunicativa. Pel que fa a La Garrotxa, es tracta d’una acció de millora de l’entorn on participen molts agents del territori, com centres educatius, la Institució Catalana d’Història Natural (ICHN), l’Institut Municipal d’Educació i Joventut (IME), o el Parc Natural de la Zona Volcànica de la Garrotxa. El jurat  valora aquesta xarxa diversa, i la seva continuïtat, ja que es tracta d’una actuació consolidada. També que s’ha pogut mesurar la millora real que ha suposat per a l’entorn aquesta actuació mantinguda en el temps.

Finalment, el Premi Escoles Verdes 2020 en la categoria de trajectòria de millora continuada en el procés d’ambientalització integral del centre ha estat per a l’Institut de Santa Coloma de Farners. El jurat destaca que la seva memòria és un recull molt divers d’actuacions realitzades al llarg del més de 12 anys que porta dins de la xarxa d’escoles verdes, i permet veure la consolidació del projecte d’educació per a la sostenibilitat  dins del centre. Així mateix, es destaca la implicació en la millora de l’entorn i, sobretot, el paper participatiu de l’alumnat en les actuacions dins i fora del centre, participant en trobades, intercanvis diversos.

 

65 nous centres s’afegeixen a la xarxa

Durant la celebració de la XVII trobada d’Escoles Verdes també s’ha lliurat el Distintiu d’escola verda a 65 nous centres educatius d’arreu de Catalunya. El distintiu inclou un compromís dels centres educatius que volen innovar i organitzar accions educatives que tinguin la finalitat d’afrontar, des de l’educació, els nous reptes i valors de la sostenibilitat.

Els nous centres acreditats són els inclosos a la taula següent: Amb la incorporació d’aquests centres, ja són 858 centres educatius que tenen el Distintiu d’escola verda, 713 dins la Xarxa d’escoles verdes i 145 en xarxes locals de la Xarxa d’escoles per a la Sostenibilitat de Catalunya (XESC).


La Xarxa d'Escoles Sostenibles de Catalunya (XESC) és  un espai de col·laboració, coordinació i suma d’esforços entre la Generalitat i diversos ajuntaments per promoure l’Educació per a la Sostenibilitat i donar suport als centres educatius per tal tinguin integrada la Sostenibilitat en el seu Projecte educatiu per tal de construir una escola de qualitat, transformadora i oberta a la comunitat.


 

 
Etiquetes: 
Categories: 

Relacionats

Article

El programa Escoles + Sostenibles ha organitzat durant el curs escolar 2020-2021 diferents activitats amb 358 escoles de la ciutat per celebrar el seu vintè aniversari i la tasca desenvolupada per promoure la sostenibilitat des de l’educació. En la cloenda del curs, celebrada en línia, hi han participat més de mil alumnes d’una cinquantena de centres i s’ha fet un repàs de les diferents iniciatives sostenibles impulsades per diferents escoles.

Article

En línia amb els objectius de desenvolupament sostenible de l’Agenda 2030 de Nacions Unides per fer front a l’emergència climàtica El pla fixa accions i impulsa l’educació i la conscienciació del conjunt de la ciutadania per avançar cap a un futur més sostenible i respectuós amb l’entorn i les persones

Notícia

El programa Escoles + Sostenibles ha organitzat durant el curs escolar 2020-2021 diferents activitats amb 358 escoles de la ciutat per celebrar el seu vintè aniversari i la tasca desenvolupada per promoure la sostenibilitat des de l’educació.

Butlletí