Els sistemes de transport flexible i sostenible implementats amb el Last Mile permeten un estalvi de CO2 del 173%

14/09/2021 - 11:56

L’objectiu principal del Last Mile, centrat en la mobilitat sostenible, és aconseguir solucions innovadores i flexibles que permetin als visitants de zones rurals turístiques fer el darrer tram del recorregut de manera sostenible.

El Departament de la Vicepresidència, i de Polítiques Digitals i Territori compta per un any més amb el programa europeu Last Mile. Aquest projecte pertany al programa Interreg Europe i està finançat per fons Feder. L’objectiu principal del Last Mile, centrat en la mobilitat sostenible, és aconseguir solucions innovadores i flexibles que permetin als visitants de zones rurals turístiques fer el darrer tram del recorregut de manera sostenible. Catalunya en forma part amb 6 socis més: l’Agència Mediambiental d’Àustria, l’Administració Regional del Tirol Oriental (Àustria), l’Agència pel suport del desenvolupament regional de Kosice (Eslovàquia), el Club Desenvolupament Sostenible de la Societat Civil (Bulgària), el Parc Natural Upper Sûre (Luxemburg) i el Voivodat de Pomerània Occidental (Polònia).

En el període del Last Mile 2016-2020 el Pla d’Acció Regional a Catalunya ha treballat durant 4 anys en 7 eixos:
 

1. Introducció de transport flexible i reducció de CO2 al Programa Operatiu FEDER de Catalunya

Amb l'aplicació de les accions de transport flexible i sostenible al Parc Nacional d’Aigüestortes i Estany de Sant Maurici durant els anys 2018 i 2019 la reducció de C02 per l’estalvi de passar del cotxe al bus ha estat d’un 173% i ha estat valorada en 53.989,60 euros.
 

2. Ampliació de serveis de transport a la demanda en la regió d'APIA de Catalunya

El projecte Last Mile s’ha centrat en la zona de l’Alt Pirineu i Aran. Durant els anys 2018 i 2019 s’han fet les següents millores dels serveis en aquesta àrea:

  • Servei Lles-la Seu d'Urgell: incorporació de noves parades a accés d'Arànser, accés a Músser i el Pont de Bar.
  • Servei Rivert-Tremp: incorporació nova parada a Torallola i ajust de calendari.
  • Servei Lleida-Portainé: incorporació de tràfics de parades intermèdies.
     

3. Implementació del sistema Bicibus “bicicletes en autobusos”

En l'àrea de l'APIA, el transport de bicicletes en autobusos està tenint força acceptació. L’operador del servei interurbà ALSA ofereix a un preu suficientment accessible fundes per a bicicletes per col·locar-les a les bodegues dels autobusos.S'està estudiant la possibilitat que els autobusos dels servei del Bus del Parc tinguin una plataforma de bicicletes per a fins 4 bicicletes. Aquesta mesura s’està implementant des del passat estiu amb èxit a Girona.
 

4. Implantació d’una ruta cicloturista Lleida - La Pobla de Segur (tren-bicicleta)

L’any 2019 es va implementar la Fase 1: senyalització del tram de ruta existent Lleida-Balaguer i Salàs de Pallars- La Pobla de Segur. 45,5 km.

El tram de St. Llorenç de Montgai a Cellers es fa en tren perquè es considera no apte per a un cicloturisme d’alforges o per a tots els públics.

Aquesta acció promou la intermodalitat bicicleta-tren aconseguint una reducció del 100% de la contaminació.
 

5. Ampliació dels serveis d'autobús per accedir des de diferents punts al Parc Nacional d'Aigüestortes

Conjuntament amb el grup de treball del projecte Last Mile a Catalunya i el Parc Nacional d’Aigüestortes i Estany de Sant Maurici s’ha treballat per millorar el servei del Bus del Parc que fa el recorregut de Pla de l’Ermita - Taüll - Vielha - Esterri d’Àneu - Espot - Sort - La Pobla de Segur, així com el servei entre La Pobla de Segur i el Pont de Suert.
 

6. Implementació d’un servei d'autobús la Pobla de Segur - Telefèric de Cabdella

De forma conjunta mb l’Ajuntament de la Torre de Capdella i el Parc s’ha treballat per fer realitat el transport en bus de La Vall Fosca – Telefèric que uneix La Pobla de Segur - Senterada - Torre de Capdella - Pantà de Sallente durant període estival.

El 2019 es va inaugurar un nou servei d’autobusos entre l’estació de tren de La Pobla de Segur i el telefèric de la Torre de Cabdella. Els horaris dels autobusos estan coordinats tant amb el tren com amb el telefèric. Això permet accedir a la part sud del parc d’Aigüestortes.
 

7. Millores en la informació

La comunicació dels nous serveis de transport té en el planificador de rutes Mou-te un aliat àgil i senzill que facilita accedir als horaris dels serveis del tren Lleida – La Pobla, del Bus del Parc i del telefèric de la Vallfosca.

Per tal de garantir l’èxit de les mesures de transport implantades al projecte es demana la implicació dels diferents agents (ajuntaments, parcs naturals i oficines de turisme) dedicades a promoure el turisme de la zona APIA, per tal fer de difusió i promoció de la utilització del transports públics i de les rutes ciclo turístiques.

Paral·lelament, es treballa conjuntament amb els operadors de transport per dotar de xarxa WIFI les estacions d’autobusos i ferroviàries de l’APIA. Actualment, el 66% de la flota d'Alsina Graells disposa de wifi, i està previst arribar al 85% de la flota amb wifi.


 

Relacionats

Notícia

La Declaració de Mollet fa una crida a que totes les ciutats del món implementin la velocitat màxima de 30 km/h, en base “a l’evidència existent” de la menor afectació en les lesions en un impacte a menys velocitat. Es tracta del text de consideracions i compromisos de les ponències i les taules rodones del III Congreso Internacional para Profesionales de la Seguridad y la Educación Vial, que la ciutat ha acollit aquest novembre. Experts que han participat al certamen han assegurat que Mollet és un model a seguir en la reducció de l’accidentalitat i l’educació viària.

Notícia

El document s’emmarca en el procés d’aprovació de les noves ordenances per regular la zona de baixes emissions i l’ús de la bicicleta.

Article

L’Ajuntament de Mollet del Vallès ha presentat el MolletBici, un mòdul d’aparcament per a bicicletes tancat, públic i gratuït amb capacitat per a 20 bicicletes situat al costat de l’estació de Renfe de Mollet – Sant Fost. L’aparcament, que estarà operatiu tots els dies de l’any i estarà vinculat als horaris de Rodalies, es tracta d’un espai tancat al qual només s’hi podrà accedir identificant-se mitjançant una APP i disposarà d’una càmera de videovigilància per garantir la seguretat. El servei és una aposta més per fomentar la intermodalitat entre la bicicleta i el tren i així facilitar i potenciar els trajectes sostenibles.

Butlletí