Els vehicles que contaminen menys pagaran menys als peatges d'accés de Barcelona, en concret un 20% menys, segons avança aquest dilluns 'El Periódico'. El conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, ha confirmat en una entrevista a 'Els matins' de TV3 que els descomptes es començarien a aplicar l'1 de gener al peatge dels túnels de Vallvidrera i després s'aniran estenent de forma progressiva als peatges de la C-33 a Mollet i els de la C-32 al Maresme i el Garraf. Amb aquest descompte, el Govern busca que la mobilitat sigui "sostenible", ha dit Recoder, que ha explicat, així mateix, que també es vol implantar l'eurovinyeta, una taxa que grava el transport pesant.
Els conductors que es vulguin beneficiar dels descomptes', hauran de comunicar per internet la matrícula, l'índex de contaminació del vehicle, que es troba al full tècnic, i tenir d'un dispositiu VIA-T, que permet pagar el peatge sense aturar el cotxe. De moment, s'hi podran acollir els propietaris d'aquells cotxes que emetin menys de 120 grams de diòxid de carboni per quilòmetre, un requisit que compleix només un 8% del parc de vehicles de l'àrea metropolitana.
Recoder ha confirmat que aquesta mesura beneficiarà aproximadament un 8% dels vehicles i ha apuntat que aquests no es corresponen "necessàriament" amb els cotxes més nous, sinó amb els "de menys cilindrades i els més eficients"."No demanem a la gent que es canviï de cotxe. Només estem dient que qui tingui un cotxe menys contaminant pagarà un 20% menys", ha dit.
Sigui com sigui, de moment els descomptes només beneficiaran un percentatge molt petit de conductors, ja que al cotxe verd li està costant molt fer-se un forat a casa nostra. La xifra de vehicles sostenibles matriculats no arriba al 5% del què preveia el Govern central i en els primers vuit mesos de l'any, només s'han matriculat 213 cotxes elèctrics a tot Espanya, quan es pronosticar que en tot el 2011 se'n vendrien uns 20.000, segons recorda 'El País'. Això ha fet que les principals marques hagin rebaixat les expectatives del cotxe elèctric a curt termini i apostin més pels híbrids, amb un motor de gasolina i un altre endollable.