A principis d'any, es va aprovar el Pla de Contractació Pública Verda de l'Administració General de l'Estat i els Organismes Públics (ORDRE PRE/116/2008), que té com a objectiu la implantació de pràctiques respectuoses amb el medi ambient en tot el procés de contractació pública. Segons Lucía Campos, responsable de l'Àrea de Gestió Econòmica i Contractació del ministeri de Medi Ambient, "el govern vol establir un únic denominador comú per a la contractació pública amb criteris sostenibles, de manera que totes les administracions del país sàpiguen què és el mínim que poden exigir en els plecs de condicions".
Durant una taula rodona celebrada a la segona jornada del Congrés Nacional del Medi Ambient, CONAMA 9, es va poder constatar que la compra sostenible ja és una política present en moltes de les administracions públiques i disposa d'un marc legal comunitari i nacional més favorable al seu desenvolupament que quan es va celebrar l'anterior congrés fa dos anys. Tot i així, i com va assenyalar María García, Cap d'unitat de col·laboració del servei de medi ambient de la Diputació de Barcelona, "l'aplicació de la compra verda és un procés en el que s'avança a poc a poc", i és una qüestió que està estretament relacionada amb l'ambientalització interna de l'administració i la seva cadena de proveïdors". És a dir, no n'hi ha prou amb incloure condicions de respecte al medi ambient en els plecs, sinó que també cal modificar la manera d'actuar de l'administració.
En aquest punt, Laura Rodríguez, de l'organització IDEAS Comercio Justo, va advertir que incloure criteris de compra verda o sostenible a l'administració pública no pot resultar en perjudici d'altres sectors que també necessiten ajudes específiques, com per exemple el col·lectiu de discapacitats. Segons Rodríguez, la compra verda s'ha d'establir amb un enfocament integral, "tenint en compte al mateix temps qüestions ambientals i socials i ètiques".
Però, ¿qui ha d'impulsar la compra sostenible?
José Pablo Martínez, de la Confederació Nacional de la Construcció (CNC), va expressar ben clar que és l'administració central la que ha d'impulsar i regular la compra verda "pel gran volum de compres i contractació que genera". Tanmateix, per María Teresa Romero, cap del departament de medi ambient de NOVOTEC, a l'acció del govern també cal sumar l'esforç "que des de fa molt de temps estan fent moltes empreses per impulsar la compra sostenible". Segons Romero, ara és el moment en què govern i empreses haurien de "seure i posar en comú els seus criteris de compra sostenible".
Pel que fa a la crisi econòmica, tema recurrent durant CONAMA 9, Laura Rodríguez va explicar que "incorporar criteris de compra verda pot suposar un important estalvi de recursos públics", que poden així destinar-se a una altra cosa. María García, per la seva banda, va afirmar que amb la crisi hem de "recuperar certs valors del passat i descartar la cultura d'usar i llençar" en l'administració.
Adjunt | Mida |
---|---|
Taula rodona sobre compra verda | 19.71 KB |