El sistema de telelectura d’Aigües de Tortosa consolida la vocació smart city del municipi i obre la porta a noves aplicacions com la monitorització de llars amb gent gran que viu sola.
La implantació del sistema de telelectura de comptadors que ha fet Aigües de Tortosa a tot el municipi representa un pas decisiu en la consolidació de Tortosa com a smart city, en la mesura que la possibilitat de conèixer al moment i a distància els consums dels abonats obre múltiples aplicacions més enllà de l’estalvi en cas de fuita i detecció d’incidències. Una interrupció sobtada en el consum, per exemple, pot ser indicativa que passa alguna cosa en el cas de llars on visqui gent gran sola.
En base a aquest plantejament, Aigües de Tortosa, l’Ajuntament i Creu Roja han iniciat un programa pilot, en el marc del programa “Sempre Acompanyats”, que permet monitoritzar 40 domicilis on hi viuen persones d’edat avançada. Aquest matí han presentat aquesta iniciativa i han fet balanç del primer any d’implantació de la telelectura a Tortosa l’alcalde, Ferran Bel, la presidenta d’Aigües de Tortosa, Meritxell Roigé, el conseller delegat de l’empresa mixta, Manuel Ayza, i la tinent d’alcalde de l’àrea de Serveis a les Persones, Ana Algueró.
Durant l’any 2015, el primer any en què la totalitat de domicilis del municipi ja disposen de comptadors d’aigua intel•ligent -15.000 en total, s’han detectat 219 casos de fuites d’aigua en instal•lacions privades i/o públiques, habitatges, empreses i escoles, la qual cosa ha permès un estalvi de 28.750 m3 d’aigua en fuites, que representen una minva de 77.625 euros en tot l’any al rebut dels abonats. Amb el nou sistema de comptadors intel•ligents les incidències en el consum es detecten en 24 hores i, una vegada confirmades, s’avisa a l’abonat. Si abans les lectures es feien cada 90 dies, ara, durant el mateix període, se’n fan més de 2.000.
Projecte social
L’alcalde ha dit que iniciatives com la dels comptadors intel•ligents “ens posiciona en una situació capdavantera al país en el model de smart cities. La gestió de l’aigua al municipi és un exemple més de com des de l’administració més propera es poden també impulsar solucions innovadores en la gestió de serveis i recursos per tal de millorar la qualitat del servei públic i fer més fàcil la vida al ciutadà”. Un dels exemples que millor il•lustren les moltes possibilitats que s’obren amb iniciatives com la que ha posat en marxa Aigües de Tortosa és la participació en el programa social “Sempre Acompanyats”. En aquest sentit, el fet de poder d’obtenir informació en temps real dels consums d’aigua permet detectar fuites ràpidament però també canvis sobtats que indiquin possibles incidències en el cas de domicilis ocupats per persones d’edat avançada. Així, Aigües de Tortosa monitoritzarà 40 llars, identificades pels serveis socials municipals, i informarà l’Ajuntament i Creu Roja en cas d’incidència.
Altres de les novetats presentades avui és la nova oficina virtual www.aiguesdetortosa.com, que permet als abonats conèixer el seu consum en tot moment a més de disposar d’informació sobre el servei i comunicar qualsevol incidència.
Aquest any, i una vegada finalitzada la instal•lació de comptadors intel•ligents d'aigua a tots els habitatges i consums públics i privats, s’ha previst la gestió òptima de l’aigua de reg de parcs i jardins, i la reducció del consum d'aigua i energia en tots els edificis municipals. A més, Aigües de Tortosa està col•laborant amb diferents projectes europeus per tal de poder aconseguir el finançament suficient per desenvolupar al màxim aquesta tecnologia, fent costat al seu soci privat en totes les iniciatives emmarcades en el Programa LIFE de medi ambient i Acció pel Clima, així com aquelles incloses al Programa Horitzó 2020. En concret, s’han identificat convocatòries 2016 en matèria de Big Data, TIC i eficiència, totalment adequades per avançar en la gestió eficient del servei d'abastament d'aigua, on la ciutat de Tortosa allotjarà el case study principal per demostrar la viabilitat dels objectius compromesos.