L'Agència de Residus de Catalunya (ARC) ha encarregat un estudi sobre les alternatives jurídiques i econòmiques de què disposa l'Administració catalana per regular la reducció del consum de bosses de plàstic. Les possibilitats amb què es treballa d'entrada són quatre:
a) fixar algun tipus d'impost que en gravi el consum, com ha fet Irlanda;
b) retornar al consumidor el cost de la bossa de plàstic que no s'endugui, com és el cas dels supermercats del grup català Bon Preu;
c) prohibir-ne la distribució gratuïta i, per tant, fer pagar al consumidor el cost de la bossa de plàstic que agafi (mesura anunciada per Londres),
d) prohibir totalment la distribució de bosses de plàstic a tots els comerços (el cas de la Xina).
Qualsevol de les quatre alternatives requereix una regulació mitjançant llei, que l'ARC impulsaria a partir de la seva competència en matèria de prevenció.
La sol·licitud d'aquest informe es fa de manera paral·lela a les negociacions en curs entre l'Agència i la distribució alimentària estatal, per arribar a un acord de reducció del consum d'aquest producte. De moment, l'únic conveni signat ha estat amb el grup de supermercats català Bon Preu, amb qui el mes de febrer de 2008 el Departament de Medi Ambient i Habitatge va establir un pacte per a la reducció del consum de bosses de plàstic. L'ARC segueix apostant per un conveni d'abast estatal en aquest sentit, si bé comença a valorar les possibilitats d'una regulació legal per assolir els objectius del seu Programa de gestió de residus municipals de Catalunya 2007-2012: la reducció del consum de bosses en un 30% per al 2009 i en un 50% per al 2012.
L'objectiu d'aquesta iniciativa continua sent dissuadir el consum indiscriminat de bosses de plàstic, acció que l'Agència de Residus de Catalunya vol dur a terme conjuntament amb el sector econòmic.
Un 2% del residu municipal
Les bosses de plàstic suposen aproximadament el 2% dels residus municipals que es produeixen a Catalunya. Segons un estudi encarregat per l'Agència de Residus de Catalunya al final de 2006, l'estimació de consum a Catalunya és de 10 milions de bosses setmanals. Entre els seus impactes destaca el consum de recursos i d'energia, i les emissions de gasos amb efecte d'hivernacle, i suposen un impacte visual en el medi ambient i un perill per a la fauna quan s'abandonen incontroladament. D'altra banda, han esdevingut símbol del consum indiscriminat.
Diversos països i ciutats d'arreu del món, com ara Austràlia, Irlanda, França i, recentment, la ciutat de Londres estan prenent mesures diverses per frenar el consum i fomentar la reutilització de les bosses de plàstic. L'Agència de Residus de Catalunya disposa del Conveni de prevenció de residus municipals des de l'any 2002, per impulsar projectes de prevenció de residus municipals amb entitats públiques i privades de Catalunya. Des de l'any 2004, l'Agència ha donat suport a 115 projectes d'ens locals, entitats sense ànim de lucre i universitats que inclouen actuacions per a la reducció de les bosses de plàstic d'un sòl ús.
Des del mes de març de 2006, l'Agència de Residus de Catalunya està treballant per assolir un acord voluntari amb la distribució alimentària, a fi d'implantar mesures de reducció de manera voluntària en l'àmbit dels envasos, especialment de les bosses de plàstic.