Font: Ajuntament de Sant Cugat
Segons l’informe, una empresa pública municipal podria reduir un 15% les tarifes i congelar-les durant 10 anys
La Comissió Tècnica per a l’anàlisi i estudi tècnic i econòmic del servei de subministrament d’aigua potable a Sant Cugat, creada el 2017 per liquidar la concessió actual i estudiar la viabilitat del futur model, ha rebut la memòria de valoració de la consultora contractada (CAPIOL, Infrastructure&Asset Management S. L.)
L’estudi conclou que, a efectes d’eficiència i sostenibilitat, la forma de gestió més eficient és la prestació directa amb personificació mitjançant una Entitat Publica Empresarial Local (EPEL) o una Societat Mercantil Pública.
En l’estudi s’ha comparat les sis formes de gestió establertes legalment de prestació del servei:
- directa amb personal municipal
- directa a través d’organisme autònom
- directa a través d’una EPEL
- directa a través d’una societat mercantil 100% pública
- indirecta a través d’una concessió
- indirecta a través d’empresa mixta
L’estudi conclou que l’empresa pública municipal podria reduir inicialment un 15% les tarifes i congelar-les durant 10 anys, en una hipòtesi d’increment de costos de IPC anual de l’1,5% i d’increment anual del preu de l’aigua d’empreses subministradores de l’1%, amb un nivell d’inversió anual d’1,5M en comparació als 0,3M actuals.
Aquesta increment del nivell d’inversió combinat amb baixada de tarifa és possible per:
- Un menor cost del sector públic a l’accés al crèdit per inversions que les remuneracions privades a la inversió.
- La desaparició del benefici industrial que en l’actual concessió està establert en un 16% de les despeses d’explotació i un 10% en la compra d’aigua.
- L’actual sobredimensionament de la taxa que està definida des del 2014 per amortitzar més de 2M€ d’inversions quan només se n’estan invertint poc més de 300.000€ anuals.
A banda dels factors estrictament econòmics, també s’analitzen altres factors que condicionen la sostenibilitat de les diferents formes de gestió:
- La sostenibilitat pressupostària de l’administració pública
- La capacitat per obtenció de finançament
- Impacte tarifari de les inversions
- El cost del finançament per les inversions
- L’eficiència en l’assignació de recursos
- La gestió dels recursos humans
- La flexibilitat de contractació
- La coordinació amb altres serveis
- La sostenibilitat ambiental
- La flexibilitat en l’elecció d’inversions
- La transparència
- El cost del control administratiu de la gestió
- L’aplicació de criteris socials
- La participació de PIMES
- La participació ciutadana
- L’aplicació de polítiques socials
Dins les formes de gestió directa, la gestió per l’ens local sense personificació o amb Organisme Autònom es mostra com a suficient en eficiència i sostenibilitat davant dels criteris analitzats en 12 dels 16 aspectes; la gestió directa mitjançant una EPEL o una societat mercantil pública es mostra com a suficient en eficiència i sostenibilitat davant dels criteris analitzats en 15 dels 16 aspectes, mentre que les formes de gestió indirecta ho són en 8 dels 16 aspectes estudiats.
Lourdes Llorente, tinenta d’alcaldia de Bon Govern i Transparència, ha explicat que “l’estudi documenta que la gestió pública és la més eficient. Des de l’Ajuntament estem treballant amb l’AMB per garantir que després de la sentència la gestió de l’aigua a Sant Cugat es faci a través d’una empresa pública on l'ajuntament conservi capacitat d'incidir en les decisions que afectin la ciutat”.
L’estudi s’ha lliurat a tots els grups polítics municipals i està disponible al portal de transparència (consulteu l’estudi en aquest enllaç). També s’exposarà a la propera comissió informativa de la tinència d’alcaldia de Transparència, Bon Govern, Participació i Barris.
Pendents de converses amb l’AMB després de la sentència del TSJC
La conclusió de la memòria, un dels passos necessaris per tirar endavant la municipalització del servei de l’aigua a Sant Cugat, ha arribat just quan la sentència 4187/2020 del TSJC ha anul·lat l’article 3 del reglament del cicle integral de l’aigua de l’Àrea Metropolitana de Barcelona l’AMB, que atorga a l’administració metropolitana la competència en la gestió. Actualment l’Ajuntament està pendent de reunir-se amb l’organisme metropolità per avaluar els possibles escenaris en la gestió de l’aigua per assolir que el pla de municipalització local no es demori en la seva aplicació.