Ningú pot negar que la bicicleta es troba en un moment dolç, de plena consolidació dins el panorama urbà. Segons el Barómetre de la Bicicleta 2009, el seu ús per als desplaçaments quotidians va créixer un 34,5% en només un any; ciclistes que es desplacen per anar a la feina, a l'escola o per fer les gestions de cada dia. En aquest sentit, la bicicleta representa un mitjà de transport essencial per promoure la mobilitat sostenible i segura a les nostres ciutats. Combina a la perfecció els avantatges d'un vehicle privat: rapidesa, llibertat i versatilitat, amb els avantatges socials, econòmics i ambientals del transport públic: és apta per a pràcticament totes les edats, té un cost molt assequible, no consumeix combustibles fòssils i no contamina ni fa soroll.
D'altra banda, a principis de 2009, el Govern de la Generalitat va aprovar el Pla Estratègic de la Bicicleta 2008-2012, que preveu crear nous carrils i millorar les condicions de seguretat d'aquest mitjà de transport, així com afavorir la seva integració planificada i coherent en el sistema de mobilitat català. Un dels principals eixos estratègics d'aquest document és crear una normativa que reguli tots els aspectes referents a la bicicleta i les noves vies previstes per a la seva circulació. Precisament aquest serà el punt central del 3r Congrés de la Bicicleta, que després d'haver passat per Barcelona (2006) i l'Hospitalet de Llobregat (2008), se celebra aquesta setmana a Lleida (del 15 a 17 d'abril).
Infraestructures i legislació
El 3er Congrés de la Bicicleta girarà entorn dos eixos temàtics, infraestructures i legislació. Pel que fa a les infraestructures, aquesta qüestió es tractarà en el sentit més ampli, tant des del punt de vista urbà com rural: creació i manteniment de carrils, túnels, ponts, passarel·les, paviments, rehabilitació, etc. Aquest fet obliga als gestors de mobilitat i planificadors urbans a conèixer totes les tecnologies, materials, senyalització, paviments, zones 30, etc. disponibles en relació a aquest mitjà de transport.
Quant a la legislació, el congrés es planteja estudiar i proposar canvis legislatius que estiguin en consonància amb la petita revolució que implica el creixement en l'ús de la bicicleta, millorant la seguretat dels ciclistes, i afavorint la seva integració en el sistema viari. En aquest sentit, s'ha creat un grup de treball composat per diferents organismes tant autonòmics com estatals pertanyents a diferents àrees coordinats tots ells per un lletrat del Parlament i comptant amb l'ajut d'estudiants universitaris de la Facultat de Dret. El resultat del treball d'aquesta comissió es presentarà i posarà a debat en el context del Congrés.
En definitiva, el 3r Congrés de la Bicicleta ha de significar un canvi en l'status de la bicicleta i una visualització d'aquest vehicle davant la societat, un mitjà de transport que, donades les seves característiques (petit, lleuger, econòmic, no contaminant, silenciós i saludable) contribueix molt positivament a descongestionar les ciutats alhora que afavoreix la salut de les persones.
Més informació i programa del 3er Congrés de la Bicicleta: www.bicicat.cat
Adjunt | Mida |
---|---|
bicis.jpg | 17.16 KB |