Uns 150 organismes, entre municipis, diputacions, ens públics i altres col·lectius, han constituït a Sevilla la Xarxa de Ciutats per la Bicicleta amb l'objectiu d'intercanviar experiències, analitzar l'auge d'aquest transport sostenible a Espanya i intentar aplicar experiències i mesures vigents en Europa.
L'assemblea constituent d'aquesta xarxa pionera va tenir lloc dins de les II Jornades de la Bicicleta Pública, celebrades els dies 12 i 13 de març a la capital andalusa. El seu president és l'alcalde de Sant Sebastià, Odón Elorza, i ocupen la seva vicepresidència primera Joan Antoni Barón, diputat de Medi Ambient de la Diputació de Barcelona; la segona, el primer tinent d'alcalde de Sevilla, Antonio Rodrigo Torrijos; la tercera, la regidora d'Alcobendas (Madrid) Paloma Cano; i la quarta, el president de l'Empresa Municipal de Transports i regidor de Madrid, Pedro Calvo.
La vicepresidència primera que ostentarà el president delegat de l'Àrea de Medi Ambient de la Diputació de Barcelona servirà per representar a Catalunya en les polítiques de bicicleta i tanmateix als municipis de les comarques de Barcelona, així com als municipis de la Xarxa de Ciutats i pobles cap a la sostenibilitat. En concret, la Diputació de Barcelona col·laborà activament amb la constitució de la Xarxa, donant suport jurídic en l'elaboració de l'acta fundacional, els estatuts i la presència i el suport jurídic de la Direcció de Serveis de Secretaria de la Diputació.
Un gran futur sobre dues rodes
El socis fundadors va signar un manifest on s'afirma que la Xarxa neix amb l'objectiu de "generar una dinàmica entre les ciutats espanyoles amb la finalitat de facilitar, fer més segura i desenvolupar la circulació dels ciclistes, especialment en el medi urbà, realitzant totes les accions necessàries per impulsar la bicicleta com a mitjà de transport i intensificar les iniciatives adoptades amb el mateix objectiu per les administracions públiques, associacions i agents socials".
Segons el seu president, aquesta Xarxa "va més enllà de les ciutats" i també abasta a comunitats autònomes, organismes i entitats que "tenen molt a dir" en relació a "l'impuls, finançament i coordinació" per donar suport al desenvolupament d'aquest mitjà de transport "ecològic i sostenible", que "cada vegada va guanyant més adeptes". Elorza va reconèixer que "hi ha problemes de caràcter legal, de normativa, i per fer compatible en els espais públics l'ús de la bicicleta amb els vianants, que sempre han de tenir prioritat, però també sabem que es pot fer", i per això la Xarxa vol "intercanviar experiències i analitzar què fan les ciutats més punteres d'Europa per trobar solucions i mesures pràctiques".
Per a l'alcalde donostiarra, tots els participants estan "molt il·lusionats i apassionats per la presència a les ciutats de les bicicletes", on hi tenen "un gran futur" encara que cada municipi sigui diferent a causa de la seva orografia, l'amplada de les seves vies i espais públics. Amb tot, Elorza va subratllar que estan "convençuts que la bicicleta agafarà un espai molt important" i, a més, "farà unes ciutats més humanes, potenciant la lluita contra la contaminació i fomentant l'exercici sa".
Més informació:Xarxa de Ciutats per la Bicicleta
Estatuts provisionals (PDF)
Adjunt | Mida |
---|---|
red_ciudades_bici.jpg | 11.57 KB |