Font: Ajuntament de Sant Andreu de la Barca
Es preveu reduir la contaminació en zones escolars i altres zones vulnerables amb criteris de pacificació; actuar en la millora de l'accés als polígons industrials i altres centre de generació de mobilitat; promoure la instal·lació de punts de recàrrega de vehicles elèctrics o donar suport a una petició per demanar l'aplicació d'una velocitat màxima de 90 quilòmetres per hora a totes les vies de l'Àrea Metropolitana
És el primer pas de l'ambiciós projecte de desenvolupament sostenible que prepara el consistori. Amb la finalitat de millorar la qualitat de l'aire i com a conseqüència incrementar la qualitat de vida de les persones, l'Ajuntament de Sant Andreu de la Barca ha aprovat un pla que preveu accions concretes i tangibles, algunes de les quals ja s'estan executant.
El ple municipal del mes de setembre ha aprovat el Pla per a la millora de la qualitat de l'aire, un document supramunicipal i redactat per l'Agència d'Ecologia Urbana de Barcelona que afecta a 13 municipis de la zona i que tenen característiques similars a la població.
La regidora de Medi Ambient, Maite Navas, ha dit que el pla "ens ajuda a establir un full de ruta que contribueixi a la millora de la qualitat de l'aire".
Els municipis que comparteixen amb Sant Andreu de la Barca aquest pla són una desena de localitats del nostre entorn de la comarca del Baix Llobregat i Castellbisbal (Vallès Occidental).
Els responsables d'aquestes localitats, especialment castigades pel trànsit i amb problemàtiques similars, van demanar suport a la Diputació de Batcelona per elaborar un document que assenyalés el camí a seguir.
Fruit d'aquesta feina és aquest pla que ara s'aprova i que estarà vigent fins 2025.
El primer pas ha estat saber quina era la situació d'aquesta zona del país, és a dir, fer una diagnosi per saber quin era el punt de partida i a partir d'aquí establir les mesures que s'havien de dur a terme.
En aquest cas, cal assenyalar que l'Ajuntament de Sant Andreu de la Barca va ser un dels pioners a elaborar el seu Pla d'acció municipal per a la millora de la qualitat de l'aire, que es va aprovar el setembre de 2015 i que ja apuntava algunes mesures.
D'aquest estudi es dedueix que cal restablir la qualitat de l'aire referent als contaminants diòxid de nitrogen (NO2) i partícules de diàmetre inferior a 10 micres (PM10), dos elements que tenen el seu origen fonamentalment en el trànsit.
El pla apunta les mesures que cal dur a terme per aconseguir aquest objectius, que, en alguns casos, ja s'estan aplicant i el pla apunta el grau de compliment de les mateixes.
En el cas de Sant Andreu de la Barca, per exemple, es preveu reduir la contaminació en zones escolars i altres zones vulnerables amb criteris de pacificació; actuar en la millora de l'accés als polígons industrials i altres centre de generació de mobilitat; promoure la instal·lació de punts de recàrrega de vehicles elèctrics o donar suport a una petició per demanar l'aplicació d'una velocitat màxima de 90 quilòmetres per hora a totes les vies de l'Àrea Metropolitana.
També es donaria suport a una petició al Ministeri de Foment per demanar una bonificació del peatge de Martorell per als vehicles menys contaminants i d'alta ocupació; reforçar els serveis de transport urbà cap a les estacions ferroviàries i promoure l'ús dels aparcaments dissuasoris; o elaborar un pla de promoció de l'ús de la bicicleta.
Un dels aspectes més destacats és afavorir la mobilitat i l'intercanvi de mitjans de transport.
Per això s'aposta per fomentar la intermodalitat de la bicicleta amb els transports públics.
Un altre dels aspectes destacats seria promoure les tècniques de conducció eficient i impulsar la mobilitat elèctrica.