El 4 de juny hi haurà participants del CREVE i de cicles formatius de Grau Superior d’Automoció de Girona, Barcelona, Tarragona, Ripollet, L’Hospitalet i Les Franqueses
La tercera edició del Campionat ElectroCat, una cursa amb vehicles elèctrics construïts per estudiants de Formació Professional, se celebrarà el proper dissabte 4 de juny al circuit de seguretat de l’empresa Honda de Santa Perpètua de Mogoda (Barcelona). En total hi participaran set equips formats per alumnes i professors de cicles formatius de Grau Superior d’Automoció de centres educatius de Barcelona, L’Hospitalet de Llobregat, Ripollet, Les Franqueses del Vallès, Girona i Tarragona, a més dels estudiants i docents del Centre de Recursos del Vehicle Elèctric (CREVE) de Santa Perpètua de Mogoda.
L’ElectroCat és una competició escolar organitzada pels ajuntaments de la Riera de Caldes, que compta amb el recolzament del Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya, les empreses Montesa-Honda, Mavilor Motors, Tempel Group, Bdtrans i Luchana Transports, a més de la Fundació RACC. Des de que es va engegar al 2014, s’ha plantejat també com un concurs d’innovació perquè els alumnes han de construir un prototip de vehicle elèctric durant el curs, sobre una base motriu comuna (motor, variador i bateries), que proporciona l’organització. De fet, l’ElectroCat està subvencionat pel Servei Públic d’Ocupació de Catalunya (SOC) en el marc del Programa de projectes innovadors i experimentals.
Participants d’arreu Catalunya
El 2014 es va celebrar la primera edició de l’Electrocat amb un total de cinc equips que van construir un tricicle elèctric. L’any passat, es va augmentar a vuit participants i en aquesta edició, també són vuit els centres educatius que hi competiran. Es tracta de l’Escola Tècnica Girona de Girona capital, -que va guanyar a l’edició de 2015-, del Centre d’estudis Monlau i del Centre d’Estudis Roca, tots dos de Barcelona capital, del Centre Tècnic del Vallès de Les Franqueses del Vallès, de l’Institut Palau Ausit de Ripollet –l’equip que va guanyar el 2014- , de l’Institut Pedraforca de L’Hospitalet de Llobregat, de l’Institut Pere Martell de Tarragona i del CREVE de Santa Perpètua de Mogoda.
Des de l’octubre passat, cada equip ha dissenyat i fabricat el xassís d’un quadricicle, un vehicle elèctric de quatre rodes. Segons les bases de l’organització, el vehicle ha de ser prou ample, llarg i resistent per encabir un pilot d’ almenys 1,70 metres d’alçada i 65 kg de pes. La tecnologia va a favor dels participants, ja que la bateria permet monitoritzar el seu funcionament per tal de donar la informació del seu estat, així com del seu procés de càrrega. A tots els equips participants se’ls ha impartit una formació prèvia per tal de que coneguin amb profunditat els materials lliurats, així com les especificacions constructives, tècniques i les característiques del circuit fent un estudi en exhaustiu del reglament de la cursa.
Divendres 3, els pilots faran un entrenament i reconeixement del circuit a porta tancada. La competició́ del proper dissabte constà̀ d’una sèrie de proves d’avaluació́ tècnica i una cursa per tandes de mitja hora de durada, en la que guanyarà̀ el quadricle que faci més voltes al circuit realitzant una parada en la zona de “pit lane” per fer un canvi de bateries. L’objectiu del campionat és potenciar el treball en equip i fomentar l’activitat experimental i creativa com a element pedagògic. En aquest sentit, l’ElectroCat pretén ser una plataforma per a la capacitació i promoció de tècnics especialitzats en vehicles de tracció elèctrica. Les proves de dissabte començaran a les dos quarts d’11 del matí i acabaran a dos quarts d’una del migdia.
Xerrada de Pau Garcia-Milà
Tot seguit, el jove empresari i comunicador televisiu Pau Garcia-Milà (Barcelona, 1987) farà una conferència titulada “Innovar és el camí, De la idea a l’acció” a la sala d’actes de l’edifici central del circuit de seguretat d’Honda. Garcia-Milà es va fer molt popular quan amb només 17 anys va fundar la seva primera empresa eyeOS, que després la va adquirir Telefònica. És autor de quatre llibres sobre innovació, idees i comunicació i ha col·laborat a diferents mitjans de comunicació com “En el aire” d’Andreu Buenafuente o “Divendres”, a TV3, a més de dirigir la seva empresa IdeaFoster i ser professor d’Esade.
Al 2014, Pau Garcia-Milà va entrar en contacte amb el món dels vehicles elèctrics. L’empresa Renault li va proposar que fes un recorregut de 1.200 quilòmetres entre Barcelona i Finisterre (Galícia) amb un Renault Zoe, un vehicle 100% elèctric amb més de 200 quilòmetres d’autonomia. L’emprenedor va assumir el repte durant aquell estiu i va demostrar que es pot anar “a la fi del món amb zero emissions de CO2 i diòxid de nitrogen i sense produir sorolls ni olors”.
El CREVE
En els darrers anys, l’Ajuntament de Santa Perpètua de Mogoda, amb la col·laboració del Gremi de Tallers de Sabadell i Província, el Gremi d’Instal·ladors de Sabadell i Comarca, empreses i d’altres administracions com la Diputació de Barcelona, el Servei d’Ocupació de Catalunya i el Departament d’Ensenyament estan desenvolupant un projecte comú amb l’objectiu de cobrir les necessitats sorgides d’un nou model de mobilitat, basat en els vehicles de tracció elèctrica. En aquest context, l’octubre de 2013 va néixer el CREVE a la ciutat, un espai pioner a Catalunya, amb un equipament dissenyat per a la formació en les tecnologies relacionades amb els vehicles elèctrics lleugers - bicicletes i motocicletes- i en l’impuls d’un ofici amb molta demanda; mecànic de vehicle elèctric.